Deze week publiceerde ACEA (European Automobile Manufacturers’Association) een overzicht van voertuigen die geschikt zijn voor het gebruik van B10. Dat onder meer vanwege de introductie op ruimere schaal van deze diesel in Frankrijk.
De handreiking van ACEA voor E10-benzine en B7-diesel dateert alweer van 2013 en legt vast dat B7 kan worden toegepast in alle voertuigen.
De meeste diesel bevat tegenwoordig inderdaad tot ongeveer 7 volume-procent FAME (biocomponent Fatty Acid Methyl Esters).
Frankrijk heeft echter, omdat de Europese richtlijn voor brandstofkwaliteit daarvoor de ruimte biedt, besloten om de verkoop B10-diesel op ruimere schaal toe te staan en heeft daarop ook de betreffende nationale wetgeving aangepast.
Beperkt toepasbaar
Alle ACEA-leden staan de toepassing van B7 diesel dus zonder voorbehoud toe voor personenauto’s, bestelwagens en trucks. Dat geldt echter niet voor B10, want met name voor moderne dieselmotoren en de bijhorende verfijnde emissietechnieken kan een hoger aandeel FAME problemen opleveren.
Lijst
ACEA publiceert daarom dit B-10 Overzicht om consumenten te helpen bij hun dieselkeuze aan de Franse pomp. Daarin vindt u een inventarisatie, op fabrikantenniveau, van welke voertuigen wel en welke niet geschikt zijn voor de toepassing van B10. Conclusie uit dit overzicht mag zijn dat slechts zeer weinig fabrikanten het gebruik van B10-diesel toelaten.
Let dus goed op bij het tanken van diesel in uw bolide.
- Sans plmp = loodvrijÉthanol = ethanol
- La Gazole = diesel
- Gazole grand froid = diesel voor lage temperaturen. Wordt ook wel ook wel future deisel genoemd
- Hydrogène = waterstof
- GPL = LPG (gas)