In de vijftiger jaren begon men tijdens vluchten met de KLM in de Royal Class met het uitgeven van alcoholische drank in een stenen miniatuur huisje. Deze huisjes gevuld met jenever en likeuren waren er al snel een probleem op de vluchten naar het Midden Oosten. Het invoeren van alcohol was namelijk niet toegestaan in die landen. Men heeft toen op vluchten naar landen waar alcohol verboden was aan de passagiers in de Royal Class een asbakje gegeven. Roken was toen aan boord nog toegestaan.

Ook zijn er nog andere items die met roken te maken hebben onderaan toegevoegd.

Er zijn in totaal 15 verschillende asbakjes uitgegeven. Door wie die zijn gemaakt is niet met zekerheid te zeggen.

In ieder geval zijn er 2 gemaakt bij Plateelbakkerij in Schoonhoven maar die behoren niet tot de officiële KLM asbakjes.

Tegenwoordig zijn de asbakjes, vanwege het verbod op roken in de vliegtuigen, vervangen. Men krijgt nu in de Business Class een leeg huisje met daarop aan de achterkant de sticker empty due to customs regulations on this route.

Als men de sigaret in het asbakje legde dan kringelde de rook uit de schoorsteen.

Er zijn 2 varianten.

Variant 1

Op de onderkant:
Delft’s Blue
Made in Holland
Nummer gestanst
Op de achterkant:
KLM met daarboven een kroontje

Variant 2

Op de onderkant:
Delft’s Blue
Made in
Holland
Op de achterkant:
KLM met daarboven een kroontje

Onbekend

van deze asbakjes is mij niet bekend of het originele KLM asbakjes je. Er staat wel KLM op maar verder onbekend. Er is een groot en een klein model.

Van variant 1 zijn de nummers 1, 4, 5, 23 en 26 uitgegeven

Van Variant 2 zijn de nummers 1, 3, 4, 5, 8, 14, 15, 17, 20, 21, 22, 23, 25, 26 en 27 uitgegeven

Hoe de voorkanten eruit zien is te vinden op foto’s van alle 99 KLM huisjes

 

Er zijn ook nog andere huisjes bij speciale gelegenheden uitgegeven. Dat zijn o.a. de volgende:

 

Gemaakt door Ernestine-Salerno waarschijnlijk in 1939, KLM vertrok toen van Napels in plaats van Amsterdam naar Batavia en Zuid-Afrika.

Lockheed super Constellation uit de jaren ‘50

Gemaakt in 1949 voor de 30e verjaardag van de KLM

Dit logo is gebruikt tussen 1922 en 1959

Waarschijnlijk gemaakt in de jaren 40 voor de Duitse markt en gemaakt door Schoonhoven Plateelfabriek N.V. voor vluchten naar Noord Amerika

Idem als voorgaande

Nog een variant:

Waarschijnlijk gemaakt in de jaren 40 voor de Duitse markt en gemaakt door Schoonhoven Plateelfabriek N.V. voor vluchten naar Zuid Amerika

Waarschijnlijk gemaakt in de jaren 40 voor de Duitse markt en gemaakt door Schoonhoven Plateelfabriek N.V. voor vluchten naar het Verre Oosten

 

Waarschijnlijk gemaakt in de jaren 40 voor de Britse markt en gemaakt door Schoonhoven Plateelfabriek N.V. voor vluchten naar Afrika

Waarschijnlijk gemaakt in de jaren 40 voor de Britse markt en gemaakt door Schoonhoven Plateelfabriek N.V. voor vluchten naar Europa

 

Een asbak door BOLS en KLM uitgegeven vóór 1959 en is gefabriceerd door “Societe’ Ceramique Maestricht”

Aan het logo te zien is deze asbak van vóór 1959

ook deze is van voor 1959

Glazen asbak van vóór 1959Nog een glazen asbak van vóór 1959Metalen asbak van vóór 1959

17 augustus 1958 voor de 15e verjaardag van de lijn Miami – Caribbean

1959. voor het 40 jaar bestaan van de KLM

1959. Ook voor het 40 jarig bestaan van de KLM maar dan nu van metaal

Geen info over bekend

Geen info over bekendgeen info over bekend

Geen info bekend

 

Glazen asbak gemaakt tussen 1959 en 1963

Metalen asbak gemaakt tussen 1959 en 1963

Gemaakt tussen 1959 en 1963. Grote asbak van 20cm * 20 cm

Gemaakt tussen 1959 en 1963.

Doosjes met sigaretten

 

Luciferdoosjes

Houder voor luciferdoosje

Sigarettenhouder 1970

Sigarettenhouder Vijfde Vliegersrally 1963

Tabakspot

Sigarettendoosje

Sigarettenaansteker

 

Author

Van jongs af aan heeft reizen me gefascineerd. Was toen niet in de gelegenheid om dat te verwezenlijken maar haal nu dubbel en dwars de achterstand in. Geniet met volle teugen van al die mooie plekken op deze wereld en niet te vergeten van de veelzijdigheid van zijn bewoners. Probeer zoveel mogelijk uit het leven te halen want de eeuwigheid is me nooit beloofd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *