In de vijftiger jaren begon men tijdens vluchten met de KLM in de Royal Class met het uitgeven van alcoholische drank in een stenen miniatuur huisje. Deze huisjes gevuld met jenever en likeuren waren er al snel een probleem op de vluchten naar het Midden Oosten. Het invoeren van alcohol was namelijk niet toegestaan in die landen. Men heeft toen op vluchten naar landen waar alcohol verboden was aan de passagiers in de Royal Class een asbakje gegeven. Roken was toen aan boord nog toegestaan.
Ook zijn er nog andere items die met roken te maken hebben onderaan toegevoegd.
Er zijn tussen 1952 en 1966 in totaal 15 verschillende asbakjes uitgegeven. Door wie die zijn gemaakt is niet met zekerheid te zeggen.
In ieder geval zijn er 2 gemaakt bij Plateelbakkerij in Schoonhoven maar die behoren niet tot de officiële KLM asbakjes.
Tegenwoordig zijn de asbakjes, vanwege het verbod op roken in de vliegtuigen, vervangen. Men krijgt nu in de Business Class een leeg huisje met daarop aan de achterkant de sticker empty due to customs regulations on this route.
Als men de sigaret in het asbakje legde dan kringelde de rook uit de schoorsteen.
Er zijn 2 varianten.
Variant 1
Op de onderkant:
Delft’s Blue
Made in Holland
Op de achterkant:
KLM met daarboven een kroontje
Variant 2
Op de onderkant:
Delft’s Blue
Made in
Holland
Nummer gestanst
Op de achterkant:
KLM met daarboven een kroontje
Ook KLM
Ook dit is een KLM asbakje maar verder heb ik er geen gegevens van behalve dat het bij NV Plateelfabriek in Schoonhoven is vervaardigd. Er is een groot en een klein model.
Van variant 1 zijn de nummers 1, 4, 5, 23 en 26 uitgegeven
Van Variant 2 zijn de nummers 1, 3, 4, 5, 8, 14, 15, 17, 20, 21, 22, 23, 25, 26 en 27 uitgegeven
Hoe de voorkanten eruit zien is te vinden op foto’s van alle 100 KLM huisjes
Er zijn ook nog andere asbakjes bij speciale gelegenheden uitgegeven. Dat zijn o.a. de volgende:
Gemaakt door Ernestine-Salerno waarschijnlijk in 1939, KLM vertrok toen van Napels in plaats van Amsterdam naar Batavia en Zuid-Afrika.
asbak. Foto ter beschikking gesteld door Michael J. van der Heijden
Lockheed super Constellation uit de jaren ‘50
Gemaakt in 1949 voor de 30e verjaardag van de KLM
Dit logo is gebruikt tussen 1922 en 1959
Waarschijnlijk gemaakt in de jaren 40 voor de Duitse markt en gemaakt door Schoonhoven Plateelfabriek N.V. voor vluchten naar Noord Amerika
Idem als voorgaande
Nog een variant:
Waarschijnlijk gemaakt in de jaren 40 voor de Duitse markt en gemaakt door Schoonhoven Plateelfabriek N.V. voor vluchten naar Zuid Amerika
Waarschijnlijk gemaakt in de jaren 40 voor de Duitse markt en gemaakt door Schoonhoven Plateelfabriek N.V. voor vluchten naar het Verre Oosten
Waarschijnlijk gemaakt in de jaren 40 voor de Britse markt en gemaakt door Schoonhoven Plateelfabriek N.V. voor vluchten naar Afrika
Waarschijnlijk gemaakt in de jaren 40 voor de Britse markt en gemaakt door Schoonhoven Plateelfabriek N.V. voor vluchten naar Europa
Nog wat varianten. Foto’s ter beschikking gesteld door Hasse Wiersma
Een asbak door BOLS en KLM uitgegeven vóór 1959 en is gefabriceerd door “Societe’ Ceramique Maestricht”
Aan het logo te zien is deze asbak van vóór 1959
ook deze is van voor 1959
Glazen asbak van vóór 1959Nog een glazen asbak van vóór 1959Metalen asbak van vóór 1959
17 augustus 1958 voor de 15e verjaardag van de lijn Miami – Caribbean
1959. voor het 40 jaar bestaan van de KLM
Asbak uit de jaren 1959-1963. Foto ter beschikking gesteld door Isolde de Vos
Reis-asbakje. Periode onbekend
Geen info over bekend. Foto ter beschikking gesteld door Mass
Geen info over bekend. Foto ter beschikking gesteld door Mass
Geen info over bekend. Foto ter beschikking gesteld door Mass
1959. Ook voor het 40 jarig bestaan van de KLM maar dan nu van metaal
Geen info over bekend
Geen info over bekendgeen info over bekend
Geen info bekend
Glazen asbak gemaakt tussen 1959 en 1963
Metalen asbak gemaakt tussen 1959 en 1963
Gemaakt tussen 1959 en 1963. Grote asbak van 20cm * 20 cm
Gemaakt tussen 1959 en 1963.
Doosjes met sigaretten
Winston filter sigaretten. Foto’s ter beschikking gesteld door Michael J. van der Heijden
Leeg sigarettenblikje van Benson en Hedges. Foto’s ter beschikking gesteld door Mirjam Majoor-Flinterman
Inhoud van het sigarettenblikje van Benson en Hedges. Foto’s ter beschikking gesteld door Michael J. van der Heijden
Luciferdoosjes
Luciferdoosjes. Foto’s ter beschikking gesteld door Michael van der Heijden
Luciferdoosjes. Foto ter beschikking gesteld door Marcel Damen
Aansteker. Foto ter beschikking gesteld door Michael van der Heijden
Houder voor luciferdoosje
Sigarettenhouder 1970
Sigarettenhouder Vijfde Vliegersrally 1963
Tabakspot
Sigarettendoosje
Sigarettenaansteker
sigarettenaansteker. Foto’s ter beschikking gesteld door Michael J. van der Heijden
sigarettenaansteker. Foto ter beschikking gesteld door Michael J. van der Heijden
sigarettenaansteker. Foto ter beschikking gesteld door Michael J. van der Heijden
sigarettenaansteker. Foto ter beschikking gesteld door Michael J. van der Heijden
sigarettenaansteker. Foto’s ter beschikking gesteld door Chalid van Oyen
Onder de zitting van de stoel kan je een voorraadje sigaretten vullen, klap je de zitting omhoog, valt er 1 sigaret uit. Foto’s ter beschikking gesteld door Hans te Nijenhuis.
Elly , super leuk die verhalen over klm huisjes enz ..
Net een doos gevonden meg de verhuizing met klm huisjes rynbende en 3 asbakjes .
Heb je ook een boek met die info ??
Hallo Kelly, Nee ik heb geen boek alles is te vinden op mijn site. Het beste kun je hier starten: http://ellyvandriel.nl/klm-huisjes/
Goede middag Elly,
Mijn naam is Kathy ten Broeke en ik verzamel al heel lang KLM huisjes maar tot mijn grote spijt zie ik mij nu genoodzaakt om een en ander te verkopen. Mijn oom was jarenlang Senior Vice President bij KLM en hij heeft mij wat oude huisjes gegeven en ook een Frans Hals huisje. Ik heb een beetje research gedaan, maar kom er niet echt uit wat de waarde van de huisjes betreft.
Ik woon zelf al 25 jaar in de USA, maar kom nog regelmatig in Nederland. Over 2 weken ga ik weer naar NL en wil wat huisjes en ook enkele series tegeltjes meenemen om die dan op Marktplaats te zetten. Mijn vraag is nu: is het de moeite waard om ze in Nederland te verkopen of is het beter dat ik ze hier in de USA te koop aanbiedt.
Ik heb geen complete serie huisjes, maar wel een paar leuke huisjes en tegeltjes.
De prijzen op EBAY, Marktplaats en CATAWIKI lopen nogal uiteen. Enig idee wat voor mij het meest voordelige zou kunnen zijn?
Vriendelijke groet,
Kathy