Bewust maak ik een onderscheid in Collector’s items en Specials. Er zijn ook veel meer Specials uitgegeven. Ik zal proberen zo volledig mogelijk te zijn maar houd me aanbevolen voor aanvullingen en ook opmerkingen zijn van harte welkom.

Houten kistje met flesjes drank
Het allereerste cadeau dat aan passagiers tijdens een vlucht is uitgereikt was een houten kisten met flesjes drank van Bols. Dat was in 1946 en werd aan boord van een Douglas DC-4 tijdens een vlucht naar Amerika uitgedeeld.

 

1952. Een jeneverkruik in de vorm van Sint Nicolaas werd uitgegeven. KLM koffer in de linker hand en hoofd met mijter doet dienst als dop.
Op de onderkant:
KONINKLIJK
GOEDEWAAGEN
GOUDA-HOLAND
vGool

21 april 1957. Aan passagiers in de 1e Class werd dit ei met Pasen 1957 uitgereikt.

 

6 april 1958. Een jaar later, wederom met Pasen, werd dit exemplaar aan de passagiers in de 1e Class gegeven.

 

1959-1963. Deze klompjes zijn uitgegeven in deze periode. Op de hak van het klompje staat KLM.

1966. Drakesteyn. Aan de gasten die bij het huwelijk van Prinses Beatrix en Claus aanwezig waren werd een replica van Drakesteyn uitgereikt. Het is geen officieel KLM huisjes. In totaal zijn er 300 uitgegeven. De Koninklijke gasten werden ingevlogen door de KLM.
Op de achterkant is een sticker met het volgende:
BY APPOINTMENT TO H.R.H.
THE PRINCE OF THE NETHERLANDS
DUTCH GENEVA
SIMON RYNBENDE & SONS
DISTILLERIES – SCHIEDAM – HOLLAND
Op de onderkant:
cb met daarboven een kroon
10 maart 1966

 

 

1968. Alhoewel ze niet officieel tot de KLM-collectie behoren zal menigeen toch de 6 door Rynbende gemaakte boerderijtjes sparen.

1. Drenthe

2. Brabant

3. Zuidoost Drenthe

4. Overijssel

5. Friesland

6. Groningen

 

in de jaren 70. Babushka. Deze 27 cm hoge houten pop is ooit door de KLM begin jaren 70 gegeven aan het reisbureau Perestrojka in Bilthoven om ze een hart onder de riem te steken. Dat bedrijf was gespecialiseerd in reizen naar de Sovjet Unie maar het werken werd ze vooral begin jaren 90, door o.a. chantage en bedreigingen van hun Russische partners, onmogelijk gemaakt.

2 april 1986. Lucas Bols neemt distilleerderij Henkes over. Op de vlucht Amsterdam – Vancouver – Calgary wordt huisje nummer 12 uitgereikt. Bols heeft het maken van dit huisje uitbesteed aan Azië.  Omdat niet de mallen ter beschikking worden gesteld zijn er diverse modellen en verschillende logo’s bekend.
Op de onderkant:
Blue Delft’s
Made for
HENKES
distileries
Holland
12
Op de achterkant:
KLM inaugural flight
Amsterdam-Vancouver-Calgary
April 2nd-1986
Helemaal onderaan een kroon met open bolletjes

 

April 1990. Eerste vlucht Amsterdam – Hongkong. De KL888 gaat vliegen op woensdag, zaterdag en maandag. Tijdens de vlucht krijgt men een pennenbakjes maar worden ook wel plantenbakje genoemd. In totaal zijn er 4 van zulk soort bakjes uitgegeven.
Op de onderkant:
Amsterdam
Canal House
Hand painted

1

Op de achterkant:
KLM met kroon
HONG KONG-AMSTERDAM
KL888
Wednesday Saturday and Monday
April 1990

 

Kerst 1990.Keizersgracht nummer 100 wordt uitgegeven. Mij onbekend of het voor de Kerst was of voor een andere gelegenheid
Op de onderkant:
K100
Op de achterkant:
KLM met kroon
Amsterdam 1990
Amsterdam
Keizersgracht
Kroon van
Royal
Goedewaagen
Poly Delft
Holland
painted by hand

 

Kerst 1990.Keizersgracht nummer 106 wordt uitgegeven. Mij onbekend of het voor de Kerst was of voor een andere gelegenheid
Op de onderkant:
K106
Op de achterkant:
KLM met kroon
Amsterdam 1990
Amsterdam
Keizersgracht
Kroon van
Royal
Goedewaagen
Poly Delft
Holland
painted by hand

In 1993 wordt tijdens een Congres van de International Flight Catering Association in Genève aan de deelnemers door de organisator KLM een presse-papier gegeven in de vorm van huisje nummer 29. Dit is gemaakt van geperst glas en is gemaakt door Royal Leerdam Crystal. In beperkte mate gemaakt. De VIP gasten kregen een gepersonaliseerd exemplaar inclusief de tekst IFCA

 

7 oktober 1994. Het 75-jarig bestaan van de KLM wordt gevierd met de uitgifte van 8 huisjes. Deze zijn aan de onderkant genummerd van 1 tot en met 8.

De facades zijn gelijk aan de huisjes: 21, 20, 26, 48, 60, 39, 30 en 54
Op de onderkant:
Blue Delft’s
made for
BOLS (met open letters)
Royal Distilleries
Holland

op de achterkant:
KLM met kroon
75 years
Bridging the world tussen 2 lijnen

First Intercontinental flight Boeing 767

25 september 1995. First Flight Amsterdam  Almaty

Foto ter beschikking gesteld door Michael van der Heijden

 

3 april 1996. Eerste vlucht Amsterdam – Baku – Amsterdam. Iedereen aan boord kreeg een Delft ’s blauwe sleutelhanger. Zat in een transparant doosje met de tekst:
KLM met kroontje
First flight
Amsterdam-Baku v.v.
September 3-4, 1996

 

9 april 1996 Eerste vlucht Amsterdam – Bucharest v.v.

30 april 1996. Eerste vlucht Amsterdam – Surabaya met een stop-over in Denpasar op Bali. Iedereen aan boord kreeg een Delft ’s blauwe sleutelhanger. Deze zat in een transparant doosje met inscriptie.

 

Voor zover bekend zijn dit alle sleutelhangers:

foto 1:

de eerste vijf, van links naar rechts, zijn allemaal van de vlucht op 3 april 1996 van Amsterdam naar Baku en van 4 april de retourvlucht.

De meest rechtse is van 25 september 1995 van Amsterdsm naar Almaty en retour.

Foto 2:

de meest linkse is van 25 september 1995 van Amsterdsm naar Almaty en retour.

Daarna verder van links naar rechts Amsterdam – Bucharest retour van 9 april 1996.

Amsterdam naar Surabaya op 30 april 1996.

First International Flight Boeing 767.

nog eentje van First International Flight Boeing 767.

 

26 juni 1996. Op 23 mei 1996 tekende de Chinese minister van burgerluchtvaart en de Nederlandse ambassadeur in China een overeenkomst tussen beide landen. Hierin werd overeengekomen dat er tweewekelijkse vluchten van Amsterdam naar Beijing zouden gaan plaatsvinden. Tijdens de eerste vlucht op 26 juni 1996 werd een miniatuur van The Hall of Prayer for Good Harvests  in Beijing aan de passagiers uitgereikt. Deze miniatuur wordt ook wel De KLM Pagode genoemd. Hij is gemaakt in opdracht van de Nederlandse Ambassade en KLM in China

 

23 april 2000. Hervatting van de vluchten, na een conflict over de lengte van de landingsbaan, naar Bonaire KL789. Deze drie huisjes met de nummers 25, 26 en 27 zijn gemaakt met paarse daken, de kleuren van het vliegveld van Bonaire. De paarse huisjes werden op het eiland verkocht en de opbrengst ging naar verschillende goede doelen. De huisjes zijn nooit gevuld geweest
Op de achterkant:
het nummer
Amsterdam-Bonaire
KL789
23-4-00
BOLS
KLM met kroon
Op de onderkant:
Blue Delff’s
exclusively made
for KLM by
BOLS
Royal Distilleries
Holland
nummer gestanst

 

Let op!! Er staat Delff’s Blue en géén Delft’s Blue

 

April 2001. Speciale uitgave van nummer 75
op de onderkant:
Blue Delft’s
exclusively made
made KLM by
BOLS
Royal Distilleries
Holland
nummer 75 gestanst
Op de zijkant:
75
In een cirkel: WORLDWIDE RELIABILITY
in het binnenste van de cirkel in het bovenste deel: KLM met kroon
in het binnenste van de cirkel in het onderste deel: NORTHWEST met Logo
onder de cirkel:
SALES CONFERENCE
LAS VEGAS APRIL 2001
BOLS
KLM met kroon

december 2001. Vijftig jaar vluchten tussen Amsterdam en Manilla. De huisjes zijn niet gevuld.
Op de achterkant:
KLM met kroon
In recognition of
50 years service between
Manila and Amsterdam
december 2001

 

1 september 2002. Het Manilla huisje maar dan nu ter ere van het 40-jarig jubileum van Henk van der Vaart. De andere benaming is Noipahut KLM-huisje Manilla.

 

31 maart 2003. Spaarpot. Uitgegeven bij de eerste vlucht van de Boeing 747-400ERF “De eendracht”.
Op de zijkant:
KLM met logo
First Boeing 747-400ERD
“Eendracht”
March 3, 2003

 

24 oktober 2003. De eerste Boeing 777-200ER wordt gevierd met huisje 84

Uitgereikt tijdens de inauguratie vlucht van Seattle naar Amsterdam.

op de onderkant:
Blue Delft’s
Exclusively made
for KLM by
BOLS
Distilleries
Holland
HKDNP
op de achterkant:
84
KLM’S first Boeing
777-200ER
October 24, 2003
BOLS
KLM met kroon

 

3 maart 2004. Het tweede plantenbakje werd uitgegeven bij de start van de dagelijkse vluchten naar Tokyo en Osaka.
Op de onderkant:
een cirkel met daarin KLM met kroon
Tokyo – amsterdam
een streep
B777 japanse tekens
streep
03 mar 2004
Op de achterkant:
Het grootste en bovenste gedeelte is donker blauw met witte letters
KLM met kroon
Japanse tekens
Daily Tokyo* & Daily Osaka
streep met helemaal rechts een vliegtuigafbeelding
to more than
100 European destinations
via Amsterdam!
*operated by Boeing 777 on selected weekdays
onderste deel in het wit met blauwe letters:
KLM reservations: toll free 0120-468 215
KLM home page Japan: www.klm.co.jp
The Reliable Airline KLM met kroon
Royal Dutch Airlines

september 2004. Het derde plantenbakje werd uitgegeven ter ere van 75 jaar vluchten naar Bangkok. Foto’s met dank aan Mass

eind 2004. Het vierde plantenbakje werd uitgegeven ter ere van 75 jaar vluchten op Indonesië.  Als model is gekozen voor nummer 14.
Op de onderkant:
Amsterdam
Canal House
Hand Painted
Op de achterkant:
KLM met kroon
75 years
een streep
SERVING INDONESIA
een streep
1929 – 2004

 

Vijfde pennenbakje. Vlucht Hong Kong – China – Taiwan

2005 Deze Waag werd uitgegeven tijdens een bijeenkomst van de top van Air France en KLM.

de Waag met met daarop:
silhouet van een huisje
SKYTEAM
Governing Board
AMSTERDAM
2005
KLM met kroon
“KAASWAAG”
GOUDA

 

2007. Bols Huis

Paulus Potterstraat 14 te Amsterdam.
Deze replica heeft geen KLM logo en behoort officieel niet tot de KLM collectie. Het is gemaakt in 2007 voor de opening van de Bols Cocktail & Genever Experience in Amsterdam. Om dit te vieren hebben ze van de KLM toestemming gekregen om een replica van het huis te maken. Dat is andere bedrijven niet toegestaan. De replica is gelijk aan de andere collector’s items maar dan met uitzondering van de naam KLM. Het is niet aan boord uitgegeven.

De winnaar van het 88e KLM Open Golf toernooi, Ross Fisher, heeft in 2007, een groot exemplaar gekregen. De tweede die hem heeft gekregen is de winnaar van 2008 Darren Clarke. Het is mij niet bekend of ze naast deze exemplaren ook nog het grote Paleis op de Dam hebben gekregen.

Bols en KLM hebben al heel lang een goede relatie. Tijdens de allereerste rechtstreekse vlucht op 18 oktober 1946 van Amsterdam naar Rio de Janeiro en Buenos Aires kregen de passagiers in de Royal Class een souvenirbox met miniatuurflesjes gevuld met Bols jenever. Zie helemaal aan het begin van dit item.
Op de achterkant :
HOUSE OF – embleem met daaronder 1575 – BOLS
Paulus Potterstraat 12-16
Amsterdam
Op de onderkant:
Blue Delft’s made by
BOLS
AMSTERDAM 1575
HKDNP

 

12 april 2007. Waag (Kaaswaag) te Gouda. Ter gelegenheid van de 1e Lima vlucht KL743 met de Boeing 777-200ER.
Op de achterkant als sticker:
Eerste vlucht KKL0743
Amsterdam – Lima
Boeing 777 – 200 ER
12april 2007
KLM met kroon
“KAASWAAG”
GOUDA

 

december 2007. Kerstcadeau aan boord van alle vliegtuigen voor de BC een peper- en zoutstel. Was ook tijdelijk te koop in de KLM-winkel

 

12 februari 2008. Eerste vlucht Boeing 777-300ER. Zonder passagiers.
op de onderkant:
Blue Delft’s
exclusively made
for KLM by
BOLS
AMSTERDAM 1575
HKDNP
jaar en 88 gestanst
Op de achterkant:
88
February 12, 2008
KLM’s First Boeing
777-300ER
BOLS Amsterdam 1575
KLM met kroon

 

30 maart 2008. Eerste vlucht Amsterdam – Panama MD11. Huisje 88.
Op de onderkant:
Blue Delft’s
exclusively made
for KLM by
BOLS
AMSTERDAM 1575
HKDNP
jaar en nummer 88 gestanst
Op de achterkant:
Eerste vlucht
Amsterdam – Panama
MD11
zondag
30 maart
2008.
Rechts daarvan staat BOLS met daaronder AMSTERDAM 1575
en helemaal onderaan KLM met kroon

 

Is ook uitgegeven als de Waag met de stikker op de achterkant. Hieronder de foto van de twee naast elkaar.

Lente 2008. New flights to Europe met huisje nummer 75
op de onderkant:
Blue Delft’s
exclusively made
for KLM by
BOLS
AMSTERDAM 1575
HKDNP
jaartal en 75 gestanst
op de achterkant:
75
New flights to Europe
– Spring 2008 –

vermoedelijk was de reden van dit LEGE ! in Amerika uitgegeven huisjes de volgende:

De “open skies”-overeenkomst tussen de EU en de VS is een overeenkomst inzake luchtvervoer met open skies tussen de Europese Unie (EU) en de Verenigde Staten (VS). De overeenkomst staat elke luchtvaartmaatschappij van de Europese Unie en elke luchtvaartmaatschappij van de Verenigde Staten toe te vliegen tussen elk punt in de Europese Unie en elk punt in de Verenigde Staten. Zowel luchtvaartmaatschappijen uit de EU als uit de VS mogen na hun eerste stop doorvliegen naar een verdere bestemming in een ander land (rechten van de vijfde vrijheid). Omdat de EU voor de toepassing van de overeenkomst niet als één grondgebied wordt behandeld, betekent dit in de praktijk dat Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen tussen twee punten in de EU mogen vliegen zolang die vlucht de voortzetting is van een vlucht die in de VS is begonnen (b.v. New York – Parijs – Berlijn). Luchtvaartmaatschappijen van de EU mogen ook vliegen tussen de VS en niet-EU-landen die deel uitmaken van de Europese gemeenschappelijke luchtvaartruimte, zoals Zwitserland. Luchtvaartmaatschappijen uit de EU en de VS kunnen vrachtvluchten uitvoeren op grond van de Seventh Freedom-rechten, wat betekent dat vrachtvluchten van Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen van het ene EU-land naar het andere (ook naar een ander EU-land) mogen worden uitgevoerd en dat vrachtvluchten van EU-luchtvaartmaatschappijen tussen de VS en elk ander land mogen worden uitgevoerd. Noorwegen en IJsland zijn vanaf 2011 tot de overeenkomst toegetreden en hun luchtvaartmaatschappijen genieten dezelfde rechten als luchtvaartmaatschappijen uit de EU.

Het verdrag stelde Europese luchtvaartmaatschappijen teleur omdat ze vonden dat het in het voordeel van Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen was gekanteld: terwijl Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen vluchten binnen de EU mogen uitvoeren (als dit een vrachtvlucht is of een passagiersvlucht als dit het tweede deel is van een vlucht die in de VS is begonnen), mogen Europese luchtvaartmaatschappijen geen vluchten binnen de VS uitvoeren en mogen ze ook geen meerderheidsbelang in een Amerikaanse exploitant kopen. Het verdrag verving eerdere open skies-overeenkomsten tussen de VS en afzonderlijke Europese landen.

De oorspronkelijke overeenkomst werd op 30 april 2007 in Washington, D.C., ondertekend. De overeenkomst werd van kracht op 30 maart 2008. Fase twee werd ondertekend in juni 2010 en is voorlopig toegepast, in afwachting van ratificatie door alle ondertekenaars.

 

25 augustus 2008. Huisje 88 werd uitgereikt tijdens de medaillevlucht Beijing – Amsterdam
Op de onderkant:
Blue Delft’s
exclusively made
for KLM by
BOLS
AMSTERDAM 1575
HKDNP
jaartal en 88 gestanst
Op de achterkant:
88
Medaillevlucht
Beijing – Amsterdam
25 AUGUSTUS 2008
BOLS
AMSTERDAM 1575
aangeboden door
KLM met kroon

 

18 september 2008. KLM vervoert de topsporters van de Paralympics van Beijing naar Amsterdam. Ter gelegenheid daarvan krijgen de deelnemers de Goudse Waag aangeboden met een speciale opdruk, maar dan wel als sticker.
Op de onderkant:
Blue Delft’s
exclusively made
for KLM by
BOLS
Royal Distilleries
Holland
Op de achterkant:
Medaillevlucht
Beijing – Amsterdam
18 september 2008
aangeboden door
KLM met kroon
“KAASWAAG”
GOUDA

3 mei 2009. Eerste vlucht van Amsterdam naar Calgary KL677 op 3 mei 2009 met de Airbus A330-200.
Op de onderkant:
Blue Delft’s
exclusively made
for KLM by
BOLS
AMSTERDAM 1575
HKDNP
Op de achterkant:
89
first Flight KL677
3rd of May 2009
Amsterdam – Calgary
Airbus A330-200
BOLS
AMSTERDAM 1575
KLM met kroon

 

23 december 2009. Ter herdenking van 75 jaar vluchten naar de Antillen. Dit is een officieuze uitgave van de KLM en maakt geen deel uit van de reguliere uitgave. Hiermee werden de feestelijkheden rond het 75-jarig bestaan van de vluchten met de Antillen afgerond. Deze werden gehouden op het Hato vliegveld te Curaçao. Passagiers en genodigden ontvingen dit huisje. Er zijn er maar 400 van gemaakt. Het is een replica van een traditioneel Kunuku huis op de Nederlandse Antillen en is gevuld met het beroemde blauwe Curaçao likeur. Heet laatste huisje werd uitgereikt aan de gasten tijdens een door de KM georganiseerde privé receptie op 9 mei 2011.
Op de onderkant:
Filled with
Senior’s
Curaçao
of
Curaçao
Liqueur
daaronder in een cirkel een logo en daaromheen
DUTCH ANTILLES CERAMOS
HANDPAINTED
Op de achterkant:
KLM
75
CARIBBEAN

 

Deze foto van het bijbehorende kaartje is gemaakt door Bastiaan Budding

 

Dit is geen origineel KLM huisje maar wel een Kunuku huisje en waarschijnlijk van een andere vliegmaatschappij

 

1 maart 2010. Een medaillevlucht. Huisje nummer 90 werd uitgegeven aan de deelnemers van de winter Olympische spelen in Vancouver.
Op de onderkant:
Blue Delft’s
exclusively made
for KLM by
BOLS
AMSTERDAM 1575
HKDNP
Op de achterkant:
90
Medaillevlucht
Vancouver Amsterdam
BOLS
AMSTERDAM 1575
1 maart 2010
KLM met kroon

22 maart 2010. Medal Flight Vancouver-Amsterdam. Huisje nummer 90 werd uitgegeven aan de deelnemers van de winter Olympische spelen in Vancouver.
Op de onderkant:
Blue Delft’s
exclusively made
for KLM by
BOLS
AMSTERDAM 1575
HKDNP
Op de achterkant:
90
Medaillevlucht
Vancouver Amsterdam
BOLS
AMSTERDAM 1575
22 maart 2010

presented by
KLM met kroon

foto’s ter beschikking gesteld door Mas Overberg

12 juli 2010. Het was de bedoeling dat huisje nummer 90 aan boord werd uitgegeven na het behalen van we Wereldbeker. Helaas won Nederland die niet en de huisjes zijn in de voorraad opgenomen en niet aan boord uitgereikt. Af en toe heeft een relatie er een ontvangen en er zullen er ook wel op een andere manier in het circuit terecht zijn gekomen.
Op de onderkant:
Blue Delft’s
exclusively made
for KLM by
BOLS
AMSTERDAM 1575
HKDNP
en gestanst het jaar en nummer 90
Op de achterkant:
90
Johannesburg-Amsterdam
BOLS
AMSTERDAM 1575
12 juli 2010
KLM met kroon

 

rond 2012 is dit collectors item, Paleis Soestdijk, uitgekomen. Inmiddels heb ik begrepen dat dit aan de leden van de Koninklijke familie  en heel speciale personen is uitgereikt.

2013. De special van het Concertgebouw wordt uitgegeven maar ook Goedewaagen maakt een replica.

 

 

2014. De Kaaswaag werd uitgereikt voor 15 jaar samenwerking tussen KLM en Kenya Airways.
Op de onderkant:
Blue Delft’s
exclusively made
for KLM by
BOLS
AMSTERDAM 1575
This house is not part of the collection
presented on board KLM flights
HKDNP
Sticker op de achterkant met:
de twee logo’s van KLM en Kenya Airways naast elkaar
KLM & Kenya Airways
15 years of cooperation
1999 – 2014
The “Kaaswaag” Weighhouse in Gouda

 

4 september 2014 Ter gelegenheid van 75 jaar vluchten Amsterdam – Suriname werd een Suriname huisje uitgegeven. In totaal zijn er 300 uitgegeven.
Op de onderkant:
niets want het huisje is hol
Op de achterkant:
KLM met kroon
Suriname
75
Years

Uit de Suriname Herald:

7 oktober 2014. Heineken brouwerij bestond toen 150 jaar. Twee stuks uitgegeven. Eén met een blauw dak en één met een groen dak. Er zijn er 84.000 gemaakt met een groen dak. Voornamelijk voor het personeel dat wereldwijd over 160 landen is verdeeld.
Op de onderkant van die met het groene dak:
Links het wapen van Goedewaagen
Royal
Goedewaagen
since 1610
en daaromheen in een cirkel
HANDMADE IN THE NETHERLANDS
HANDPAINTED DELFT GREEN
rechtsonder:
c 2014
Heineken Collection foundation
www.heinekencollection.com
rechtsboven:
handmerk van de schilder
op de achterkant van die met het groene dak:
To commemorate
150 years
HEINEKEN
1864 – 2014

Onderstaande foto’s zijn ter beschikking gesteld door JR (Rob) Pelle. Aan de voorgevel is de raampartij ook ingekleurd. Verder gelijk aan de beschrijving hierboven.

Onderstaande foto’s zijn ter beschikking gesteld door JR (Rob) Pelle. Alle ramen zijn hier ingekleurd.

Aanvullende info van Rob Crol, er zijn in totaal 2000 genummerde exemplaren gemaakt.

Op de onderkant van die met het blauwe dak:
Links het wapen van Goedewaagen
Royal
Goedewaagen
since 1610
en daaromheen in een cirkel
HANDMADE IN THE NETHERLANDS
HANDPAINTED DELFT GREEN
rechtsonder:
c 2014
Heineken Collection foundation
www.heinekencollection.com
rechtsboven:
handmerk van de schilder

Boven het ronde gat staat het nummer van het huisje

op de achterkant van die met het blauwe dak:

HEINEKEN

 

Op de onderkant van die met het blauwe dak:
het wapen van Goedewaagen
Royal
Goedewaagen
since 1610
en daaromheen in een cirkel
HANDPAINTED IN THE NETHERLANDS
BLUE DELFT
nummer van het huisje en rechtsboven handmerk van de schilder
Op de achterkant van die met het blauwe dak:
To commemorate
150 year
HEINEKEN
Special edition 2014
c Heineken Collection Foundation

Als aanvulling nog deze foto’s van Daan Huisman

2015 Dit huisje nummer 96 is uitgegeven tijdens het afscheid van Leo van Wijk toen hij afzwaaide als voorzitter van de Skyteam Government Board in 2015. Event was in het Amstelhotel. Foto’s zijn beschikbaar gesteld door Laura Derijck

 

22 april 2016: Eerste vlucht Amsterdam – Genua. Huisje 28.
Op de onderkant:
Blue Delft’s
exclusively made
for KLM by
BOLS
AMSTERDAM 1575

jaartal en nummer 28 gestanst
Op de achterkant:
28
Inaugural flight
Amsterdam –

Genoa
22 april 2016
KLM met kroon
special edition

Jaar onbekend:

Pagode als plantenbakje

 

Speeldoos 48

 

Baan House Ayutthaya Thailand 85 jaar vluchten naar Thailand.

 

Goedewaagen heeft ook nog een serie paleizen uitgegeven. Geen officiële verzamel objecten maar menig verzamelaar van de huisjes zal ook deze in zijn collectie willen hebben. De huisjes zijn allemaal leeg dus een rond gat in de onderkant.
het zijn:
Paleis op de Dam
Op de achterkant:
Paleis op de Dam
Kroontje
Royal
Goedewaagen
“Blue Delft”
Holland
painted by hand

Paleis Noordeinde
Op de achterkant:
Paleis Noordeinde
Kroontje
Royal
Goedewaagen
“Blue Delft”
Holland
painted by hand

 

Paleis Huis ten Bosch
Op de achterkant:
Paleis
Huis ten Bosch
Kroontje
Royal
Goedewaagen
“Blue Delft”
Holland
painted by hand

 

Paleis Soestdijk
Op de achterkant:
Paleis Soestdijk
Kroontje
Royal
Goedewaagen
“Blue Delft”
Holland
painted by hand

 

Paleis Het Loo
Op de achterkant:
Paleis Het Loo
Kroontje
Royal
Goedewaagen
“Blue Delft”
Holland
painted by hand

 

Drakesteyn
Op de achterkant:
Drakesteyn
Kroontje
Royal
Goedewaagen
“Blue Delft”
Holland
painted by hand
links en rechts een teken

7 oktober 2019

Tijdens het feest voor het 100-jarig bestaan op 7 oktober kregen de genodigden een speciale uitvoering van huisje nummer 100.

Op de achterkant staat:

In celebration of KLM’s 100th anniversary,

KLM proudly offers you this special gift

7 october 2019

KLM met daarboven dichte kroon

Later hebben alle actieve KLM-ers een dergelijk exemplaar gekregen. Dat houdt in dat er minimaal 33.000 van zijn uitgegeven.

7 oktober 2019

Tijdens de intercontinentale reizen kregen de passagiers in de business class huisje nummer 100. De passagiers op die vluchten in de economy class kregen een vilten huisje. Van deze huisjes zijn drie varianten.

november 2020. Manchetknopen met illustratie van het Delfts blauwe KLM-huisje 100 uitgereikt aan Lyndon Jong A Ten bij het bereiken van de Platinum for Life Status

De manchetknopen die in een bepaald jaar worden uitgegeven hebben de afbeelding van het huisje van het vorige jaar.

Hieronder van links naar rechts de manchetknopen van de jaren 91, 92, 94 en 95

Hieronder van links naar rechts de manchetknopen van de jaren 97, 98. 99 en 101

Hier nog een overzicht van het geheel, doosje met bijbehorende kaart en manchetknopen. Deze zijn van  huisjes 94 en de foto is ter beschikking gesteld door Remco Maljers

Metalen manchetknopen uitgereikt bij 100 jarig jubileum

 

7 mei 2022.

Iedereen die op zaterdag 7 mei business class naar Edmonton (Canada) vloog kreeg aan het einde van de vlucht een exclusief, 3D-geprint KLM-huisje, nr 102, gemaakt van gerecyclede PET-flessen. Met dit souvenir brengt KLM haar innovatieve verduurzamingsplannen onder de aandacht.

Author

Van jongs af aan heeft reizen me gefascineerd. Was toen niet in de gelegenheid om dat te verwezenlijken maar haal nu dubbel en dwars de achterstand in. Geniet met volle teugen van al die mooie plekken op deze wereld en niet te vergeten van de veelzijdigheid van zijn bewoners. Probeer zoveel mogelijk uit het leven te halen want de eeuwigheid is me nooit beloofd.

28 comments

        1. Dag Karel,
          Er zijn er twee. Van 1 maart en dan Vancouver naar Amsterdam en 12 juli van Johannesburg naar Amsterdam. De inhoud is bijna altijd verdampt. Er is discussie over de echtheid van deze huisjes maar een paar honderd Euro schat ik toch wel dat ze waard zijn. Succes

  1. De uitgave van het concert gebouw die hier getoond wordt met gouden harp achtige ding bovenop, lijkt me van Goedewaagen. De versie die Robeco uitgaf (300 stuks) heeft precies hetzelfde mal nummer. De boefjes werken dus voor verschillende klanten zal ik maar zeggen met dezelfde mal. Maar had geen harp bovenop, en uiteraard andere tekst onderop, toevallig wel het zelfde schildersteken op de foto die ik heb. De KLM versie lijkt me een ernstig ingekort gebouw (van de zijkant bekeken) Er is zoveel dat je een database nodig hebt om de kleine versie verschillen goed uit elkaar te houden 😉

  2. Keek mijn ogen uit, pragtig.
    Ik woon al 68 jaar in New Zealand en volgens zeggen heb ik de grootste KLM / Rijnbende verzammeling in New Zealand.
    Ik spaar nog steeds en volgens uw artricle zijn er nog zoveel meer te verzamelen dan ik dacht.
    Groeten, Erica New Zealand.

  3. Ik heb pasgeleden in een kringloopwinkel manchetknopen gekocht met de afbeelding van het huisje van Hendrik Hamel. nr 96. Dit huisje zie ik niet afgebeeld staan. Weet u meer over deze manchetknopen?

    1. Beste Elly, wat een prachtig, mooie opsomming van alles wat er ooit is uitgegeven aan specials, super genoten van de mooie foto’s en teksten, wist niet dat er zoveel extra was uitgegeven naast de standaard KLM huisjes, die ik al geweldig vond. Bedankt dat je deze opsomming hebt gemaakt. ❤

    2. Beste Ineke,

      Heeft u deze manchetknopen van huisje 96 nog? Ik zou graag een foto hebben voor mijn digitale naslagwerk. Zou u mij een apart bericht kunnen sturen?

      Alvast hartelijk dank.

      Mvg, Marco

    1. dag Albert, Niet exact maar dat zijn er niet zoveel. Zijn alleen voor de Olympische deelnemers en begeleiding gemaakt. Heel simpel gezegd: twee kisten vol. Ik weet niet met wat voor toestel ze toen hebben gevlogen maar dan heb je ongeveer een idee.

      1. Hallo Elly,

        Dank je wel. Dat zullen er dan max rond de 300 stuks zijn.
        In ieder geval geen 33.000 zoals bij nummer 100.

        Fijn weekend .
        Groet Albert

  4. Hallo Elly,

    Een heel andere vraag. Wat weet jij van de SLM huisjes die in de jaren 80 werden uitgegeven op een zelfde manier als bij de KLM?

    Dank alvast.

    Groet Albert Bos

  5. Hallo Elly ,

    Dank. Nog wat verder gezocht op internet.

    Men heeft 3 varianten op de markt gebracht in begin jaren tachtig.

    Ik vermoed dus maar een kleine periode.

    Ga verder zoeken.

    Groet Albert

  6. Morgen Elly,

    Wat een pracht.

    Ik ben zelf verzamelaar van Bols en ik zoek de Goedewaagen KLM Sinterklaas uit 1952.

    Weet jij toevallig nog een exemplaar ter overname?

    Gisteren kon ik nog net een marktplaats oplichter afwimpelen die had zogenaamd een exemplaar te koop.

    Fijne dag,

    Fake Herman
    56 jaar en 06-40778095

    1. Goedenavond,
      Sorry dat ik nu pas reageer. Ik ben op vakantie geweest en daarna niet meer gecontroleerd of er berichten waren.
      Dank voor het compliment maar we zijn bezig om het nog mooier en overzichtelijker te maken en ook in het Engels. De Sinterklaas die u zoekt is een gewild exemplaar en wordt maar sporadisch aangeboden. Helaas zijn er op dit moment best veel oplichters actief. Wees daarom erg op uw hoede.
      met vriendelijke groeten en een prettig weekend
      Elly

  7. Dag Elly,

    Dank je wel voor je reactie en weer fris en fruitig na een vakantie periode?

    Met oplichters ben ik nu snel klaar door de jaren heen aardig wat grappenmakers meegemaakt. Nu is het van wat is uw adres, prijs is goed maar waar moet ik mij melden en dan houdt het vaak op.

    De KLM Sint met de spitse kin. Ja , hoe komt een aap aan vlooien.

    Had je nog een berichte voor my op Facebook gezet of iemand het beeldje een ander huis wil geven.

    Ik hoor wel erg hoge prijzen. Beter te duur dan niet te koop.

    Nou fijne avond,

    Fake Herman

  8. Okay, we gaan gewoon verder met de zoektocht.
    Ondertussen ook sparen want ik gok op € 1000,00 + plus het beeldje. Ik heb zelfs contact met een kleinzoon die hem ook zoekt. Groetjes Fake

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *