Goedewaagen

Nadat in 1964 de N.V. Koninklijke Plateelbakkerij Zuid-Holland (PZH of Plazuid) failliet was verklaard nam Koninklijke Goedewaagen uit Gouda de productie van de KLM-huisjes over. Het eerste nieuwe model dat daar werd vervaardigd was nummer 21. Deze samenwerking zou voortbestaan tot 1995 toen men er voor koos om de productie in China te laten plaatsvinden.

De drank in deze huisjes was eerst Rynbende, daarna Henkes en gevolgd door Bols.

Goedewaagen verplaatste in 1963 zijn fabriek van Gouda naar Nieuw-Buinen in Drente, omdat daar vanaf 1963 op aardgas uit het Slochterenveld gestookt kon worden. In 1963 kwam het aardgas namelijk commercieel beschikbaar ten behoeve van de nieuwe, Drentse dependance voor omgerekend € 0,02 per m3. De fabriek aan de Glaslaan werd op 8 oktober 1963 geopend. In Gouda werd overigens vanaf 1950 de stook op turf omgewisseld voor krachtstroom. (info: Frigo Visser)

De huisjes werden door leerlingen van Goedewaagen met de hand geschilderd. Toen echter de staatssubsidie wegviel was men genoodzaakt de prijs van de huisjes te verhogen. In 1982 ging de Koninklijke Goedewaagen failliet maar maakte een doorstart als Goedewaagen B.V.

Ook van deze huisjes zijn er weer diverse varianten. Hieronder worden deze besproken.

Er zijn drie verschillende leveranciers van drank. Allereerst Rynbende. Toen deze door Henkes werd overgenomen is men toch nog even doorgegaan met het vullen van de huisjes met Rynbende jenever en likeuren maar in 1970 kwam daar definitief een einde aan. Men heeft toen éénmalig alle 45 tot dan toe uitgegeven nummers uitgegeven met ieder hun eigen merkteken op de achterkant.

Dat was tevens het moment om de diverse likeuren te laten vervallen en de huisjes te vullen met alleen jonge jenever van Henkes.

Vanaf 1986 door worden de huisjes gevuld met BOLS jonge jenever.

Variant 15:

Op de onderkant:
Een cirkel met daarin een glas en rondom RYNBENDE DISTILLERIES geschreven.
Het nummer is groot gestanst.
Op de achterkant:
KLM met daarboven een kroontje

Maximaal 27 nummers uitgegeven

Variant 15A:

Onderkant als variant 15
Achterkant idem als 15 plus een stikker met Apricot Brandy

Maximaal 27 nummers uitgegeven

Variant 15B:

Onderkant als variant 15
Achterkant idem als 15 plus een stikker met Zeer Oude Jenever

Maximaal 27 nummers uitgegeven

Variant 15C

Onderkant met hole bodem

Achterkant idem als 15 met stikker Zeer Oude Jenever

Variant 16:

Op de onderkant:
Een doormidden gesneden cirkel met daarin RYNBENDE
Onder de cirkel:
DISTILLERIES
HOLLAND
Het nummer is gestanst
Op de achterkant:
KLM met daarboven een kroontje

Maximaal 31 nummers uitgegeven

Variant 16A:

Onderkant als variant 16
Achterkant idem als 16 plus een stikker met Oude Jenever

Maximaal 27 nummers uitgegeven

 

Variant 16B:

Onderkant als variant 16
Achterkant idem als 16 plus een stikker met Zeer Oude Jenever

Maximaal 27 nummers uitgegeven

Variant 16C:

Onderkant als variant 16
Achterkant idem als 16 plus een stikker met Jonge Jenever

Maximaal 27 nummers uitgegeven

Variant 16d:

Onderkant als variant 16
Achterkant idem als 16 plus een stikker met Apricot Brandy

Maximaal 27 nummers uitgegeven

Variant 17:

Op de onderkant:
Een doormidden gesneden cirkel met daarin RYNBENDE
Onder de cirkel:
DISTILLERIES HOLLAND
BLUE DELFT MADE IN HOLLAND
Boven de cirkel het nummer geprint en tevens is het nummer ook nog een keer gestanst
Op de achterkant:
KLM met daarboven een kroontje

Maximaal 36 nummers uitgegeven

Variant 17A:

Onderkant als 17
Achterkant idem als 17 plus stikker Jonge Jenever

Maximaal 36 nummers uitgegeven

Variant 18:

Op de onderkant:
Een doormidden gesneden cirkel met daarin RYNBENDE
Onder de cirkel:
DISTILLERIES
HOLLAND
Nummer geprint en tevens is het nummer ook nog een keer gestanst
Op de achterkant:
KLM met daarboven een kroontje

Maximaal 36 nummers uitgegeven

Variant 18A:

Onderkant als 18
Achterkant idem als 18 plus stikker Jonge Jenever

Maximaal 36 nummers uitgegeven

Variant 18B:

Onderkant als 18
Achterkant idem als 18 plus stikker Oude Jenever

Maximaal 36 nummers uitgegeven

Variant 19:

Op de onderkant:
Holle blanco onderkant met daarin een gestanst nummer
Op de achterkant :
KLM met daarboven een kroontje

Maximaal 20 nummers uitgegeven

Variant 19A:

Onderkant als 19
Achterkant idem als 19 plus stikker Apricot Brandy

Maximaal 20 nummers uitgegeven

Variant 19B:

Onderkant als 19
Achterkant idem als 19 plus stikker Jonge Jenever

Maximaal 20 nummers uitgegeven

Variant 20:

De laatste serie van Rynbende ook wel bekend als de Hamburgers
Op de onderkant in kleine letters:
BLUE DELFTS
MADE FOR
Dan een doormidden gesneden cirkel met in het midden RYNBENDE
In het onderste deel van de cirkel het nummer en daaronder
DISTILLERIES
HOLLAND
Op de achterkant :
KLM met daarboven een kroontje met open bolletjes

Maximaal 36 nummers uitgegeven

Variant 20A:

Onderkant als 20
Achterkant idem als 20 met stikker Jonge Jenever

Maximaal 36 nummers uitgegeven

Variant 21:

De laatste serie van Rynbende ook wel bekend als de Hamburgers
Op de onderkant in grote letters:
BLUE DELFTS
MADE FOR
Dan een doormidden gesneden cirkel met in het midden RYNBENDE
In het onderste deel van de cirkel het nummer en daaronder
DISTILLERIES
HOLLAND
Op de achterkant :
KLM met daarboven een kroontje met open bolletjes

Maximaal 45 nummers uitgegeven

Variant 21A:

Onderkant als 21
Achterkant idem als 21 met stikker Jonge Jenever

Maximaal 45 nummers uitgegeven

Variant 22:

Twee regels
Op de onderkant:
RYNBENDE
DISTILLERIES
Nummer gestanst
Op de achterkant:
KLM met kroon

de nummers waarvan bekend is dat ze zijn uitgegeven zijn 11 tot en met 26

Variant 22A:

Onderkant als 22
Achterkant idem als 22 met stikker Zeer Oude Jenever

Maximaal 21 nummers uitgegeven

Variant 22B:

Op de onderkant:
RIJNBENDE (dus met IJ en niet Y !)
Destillery
Nummer gestanst
Op de achterkant:
KLM met kroon

Maximaal 21 nummers uitgegeveA

Variant 22C:

Onderkant als 22B
Achterkant idem als 22B en met stikker Apricot Brandy

Maximaal 21 nummers uitgegeven

Variant 22D

Dit is een combinatie van de vorige.

op de onderkant staat dan:

Rijnbende

Destilleries

(foto ter beschikking gesteld door: Ronald Mol Harteveld)

Variant 23:

Drie regels
Op de onderkant:
RYNBENDE
DISTILLERIES
HOLLAND
Nummer gestanst
Op de achterkant:
KLM met kroon

Maximaal 25 nummers uitgegeven

Variant 23A:

Onderkant als 23
Achterkant idem als 23 en met stikker Apricot Brandy

Maximaal 25 nummers uitgegeven

Variant 24:

Vier regels
Op de onderkant:
RYNBENDE
DISTILLERIES
SCHIEDAM
HOLLAND
Nummer gestanst
Op de achterkant:
Oorspronkelijk alleen RYNBENDE
Deze serie werd uitgegeven op de Amerikaanse markt door Rynbende maar ze werden teruggefloten en ze mochten alleen maar voor KLM worden uitgegeven en daarom werd er een stikker met KLM overheen geplakt

Maximaal 10 nummers uitgegeven

Variant 24A:

Onderkant als 24
Achterkant idem als 24 en met stikker Zeer Oude Jenever

Maximaal 10 uitgegeven

Variant 24B:

Onderkant als 24
Achterkant idem als 24 en met stikker Apricot Brandy

Maximaal 10 uitgegeven

Variant 24C:

Onderkant als 24
Achterkant alleen met Rynbende dus zonder stikker KLM

Maximaal 10 uitgegeven

Variant 24D:

Onderkant als 24C
Achterkant idem als 24C plus stikker met Apricot Brandy

Maximaal 10 uitgegeven

Variant 24E:

Onderkant als 24C
Achterkant idem als 24C en met stikker van Rynbende met Crème de Menthe en met banderole over het dopje

Maximaal 10 uitgegeven

Variant 24F

Onderkant als 24C

Achterkant als 24D maar dan met stikker zeer oude jenever

 

Variant 24G

Onderkant als 24C.

Achterkant als 24F maar dan met stikker met Crème de Menthe

 

Author

Van jongs af aan heeft reizen me gefascineerd. Was toen niet in de gelegenheid om dat te verwezenlijken maar haal nu dubbel en dwars de achterstand in. Geniet met volle teugen van al die mooie plekken op deze wereld en niet te vergeten van de veelzijdigheid van zijn bewoners. Probeer zoveel mogelijk uit het leven te halen want de eeuwigheid is me nooit beloofd.

12 comments

  1. Heel en heel hartelijk voor jouw zeer uitgebreide uitleg van huisjes en tegeltjes. Ik wist niet dat er zoveel varianten bestaan. Wat een werk om dit allemaal uit te zoeken! Ik woon in Singapore en heb bijna alle huisjes en tegeltjes. Ben begonnen met huisjes die ik van mijn dochter heb gekregen (van haar KLM Bus. Class reizen). Kreeg gauw de kriebel en met de hulp van een hele lieve neef in Zaandam, aangevuld, die ik dan ophaal als ik om de 18 maanden of zo in Holland ophaal.

  2. Recentelijk een collectie van 40 huisjes mogen ontvangen. Opvallend is dat er meerdere series lopen van opnieuw uitgebrachte huisjes, zo heb ik van nr.21 3 verschillende versies 2x Rijnbende en 1x Henkes. ik ben dus heel blij dat ik hier duidelijke informatie kan terugvinden. Waar ik even benieuwd naar ben is de uitgifte datum. Zo heb ik huisje 5 van Rijnbende van de variant 24. Weet jij wanneer deze ongeveer is uitgegeven.

    Hoor graag van je.
    Gr.aB

    1. Goedenavond. Variant 24 is de laatste serie van Rynbende voor ze in 1970 werden overgenomen door Henkes. Het zal dus eind jaren 60 zijn geweest. Met vriendelijke groeten. Elly

  3. Hallo Elly,

    Voor het in kaart brengen van een verzameling huisjes heb ik heel veel hulp gehad van de informatie op uw site. Dank, dank, dank.
    Ik kan één huisje niet plaatsen. Dit is er één van Rynbende en lijkt op variant 18 echter zonder gestanst nummer. Is dit een nog niet ontdekte variant of is dit een ‘fout’ exemplaar waar het stansen niet is gelukt. Hoor graag van u.

    Gr.aB

    1. Goedenavond Ab en fijn dat u het plezierig hebt gevonden om mijn site te bezoeken. Eerlijk gezegd weet ik niet met zekerheid een antwoord op uw vraag te geven. Ik vermoed dat het een misdruk is omdat in die tijd alle huisjes een gestanst nummer hadden. Voor zover ik weet zijn ze daar pas bij de laatste Rynbende, de zgn. ‘Hamburgers’ vanaf geweken. Dat zijn de nummers 20 en 21. Helaas heb ik geen concreter antwoord. Met vriendelijke groeten en blijf genieten van de site die regelmatig wordt aangevuld met KLM foto’s.

  4. Beste Elly,

    Ik verzamel al een tijdje maar ik ben er nog niet achter welke huisjes in Royal class zijn uitgedeeld in het blauwe doosje.
    Kun jij hier uitsluitsel op geven?

    1. Hallo Mark,
      Huisjes in de oorspronkelijkedoosjes in totaal 60 alleen uitgegeven in de Royal Class 1 t/m 9 is paar,s 10 t/m 18 is oanje-bruin, 19 t/m 27 is groen, 28 t/m 36 is grijs, 37 t/m 45 is zwart, 46 t/m 54 is blauw, 55 t/m 60 is oranje. De meeste doosjes zijn lichtblauw, een klein aantal donkerblauw. Waarom? is mij onbekend Er kunnen diverse huisjes inzitten, oa ook de BOLS open letters. Hoe lang alles heeft gelopen weet ik niet. Er werd altijd een overzichtsboekje bij gegeven. 
      Er zijn 3 logo’s die er in kunnen zitten. BOLS open letters zit vaak in een donkerblauw doosje en ik denk dat de donkerblauwe doosjes als laatste zijn uitgegeven, net zoals de BOLS open letterhuisjes, want dat is het kwalitatief slechtste huisje gemaakt door Goedewaagenen. Zou ook de reden geweest zijn waardoor KLM er weg is gegaan. Maar ja…dit is wat ik weet en nooit 100% zeker.

  5. Hallo Eddy, van Variant 22C, Onderkant als 22B
    Achterkant idem als 22B en met stikker Apricot Brandy heb ik nummer 26! Dus de serie loopt verder door maar mijn laagste, alle varianten, is 11.

  6. Elly, Eddy moest dus Elly zijn. Zat met Eddy in mijn hoofd omdat ik donderdag de 4 2 regels van hem overgenomen en net verwerkt heb.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *