Goedewaagen gevuld met BOLS
Nadat de eerste huisjes van de KLM waren gevuld met Rynbende likeuren en daarna opgevolgd was door HENKES worden ze nu met BOLS jonge jenever gevuld.
Dat is al sinds 1986 het geval toen Bols de jeneverstokerij Henkes overnam. Er zijn ontzettend veel varianten in de loop der tijd op de markt gekomen en het is bijna niet haalbaar om deze allemaal te verzamelen.
Van iedere variant zijn er maximaal 2. Een gevulde variant en eentje waar nooit alcohol in heeft gezeten. Die laatste worden uitgegeven op de vluchten naar de Arabische landen waar alcohol verboden is. In dat geval staat er op de achterkant van het huisje op een sticker: “empty due to Customs regulations on this route”.
Huisjes zonder gestanst jaartal en/of zonder HKDNP zijn van vóór 2002
Variant 27:
Op de onderkant tekst en nummer klein geprint:
Blue Delft’s
Made for
BOLS
Royal Distilleries (breed geschreven)
Holland
Nummer
Op de achterkant:
KLM met daarboven kroon met open bolletje
Maximaal 27 van uitgegeven. De nummer 24-50.
Variant 28:
Op de onderkant tekst en nummer klein geprint:
Blue Delft’s
Made for
BOLS
Royal Distilleries (breed geschreven)
Holland
Nummer
Op de achterkant:
KLM met daarboven normale kroon
Maximaal 27 van uitgegeven. De nummers 24-50.
Variant 29:
Op de onderkant tekst klein geprint:
Blue Delft’s
Made for
BOLS met open letters
Royal Distilleries
Holland
Nummer gestanst
Op de achterkant:
KLM met daarboven normale kroon
Uitgegeven in de jaren 80 met de nummers 26-50 en 55-57.
Variant 30:
Op de onderkant tekst klein geprint:
Blue Delft’s
Made for
BOLS
Royal Distilleries (breed geschreven)
Holland
Nummer gestanst
Op de achterkant:
KLM met daarboven normale kroon
Maximaal 60 van uitgegeven
Variant 31:
Op de onderkant tekst en nummer klein geprint:
Blue Delft’s
Made for
BOLS
Royal Distilleries (dezelfde breedte als BOLS)
Holland
Nummer
Op de achterkant:
KLM met daarboven dichte kroon
Nu met correcte achterkant en met dank aan Daan van Laar
Maximaal 60 van uitgegeven
Variant 32:
Op de onderkant tekst klein geprint:
Blue Delft’s
Made for
BOLS
Royal Distilleries (dezelfde breedte als BOLS)
Holland
Nummer gestanst
Op de achterkant:
KLM met daarboven kroon met open bolletjes
Maximaal 60 van uitgegeven
Variant 33:
Gelijk aan nummer 32 met uitzondering van de achterkant:
KLM met daarboven normale kroon
Variant 34:
Op de onderkant tekst en nummer klein geprint en nummer gestanst:
Blue Delft’s
Made for
BOLS
Royal Distilleries (dezelfde breedte als BOLS)
Holland
Nummer
Nummer ook gestanst
Op de achterkant:
KLM met daarboven kroon met open bolletjes
Maximaal 60 van uitgegeven
Variant 35:
Op de onderkant:
alleen een nummer gestanst
Op de achterkant:
Aan de achterkant KLM met kroon en iets boven het midden:
Nummer
Blue Delft’s
Made for
BOLS
Royal Distilleries
Holland
Maximaal 60 van uitgegeven
Variant 36:
Op de onderkant:
alleen een nummer gestanst
Op de achterkant:
Iets boven het midden:
Nummer
Blue Delft’s
Made for
BOLS
ROYAL DISTILLERIES
Holland
Maximaal 60 van uitgegeven
Variant 37:
Op de onderkant:
Blue Delft’s
Exclusively made
For KLM by
BOLS
Royal Distilleries
Holland
Nummer groot gestanst midden onder de tekst
Op de achterkant:
Nummer
BOLS
KLM met kroon
Uitgegeven vanaf 1994 t/m 7 oktober 2001 en in totaal maximaal 82 nummers
Variant 37A:
Onderkant zie 37
Achterkant idem als 37 en met sticker:
empty due to Customs regulations on this route
Maximaal 82 van uitgegeven
Variant 37B:
Op de onderkant:
Blue Delft’s
Exclusively made
For KLM by
BOLS
Royal Distilleries
Holland
Nummer klein gestanst in één van de hoeken
Op de achterkant:
Nummer
BOLS
KLM met kroon
Uitgegeven vanaf 1994 t/m 7 oktober 2001 en in totaal maximaal 82 nummers
van deze variant is een misdruk bekend van nummer 19. Op de gevel staat in principe onderaan 166. Op de misdruk staat 1666. (In bezit van Cor Winkel).
Variant 37C:
Onderkant zie 37B
Achterkant idem als 37B en met sticker:
empty due to Customs regulations on this route
Maximaal 82 van uitgegeven
Variant 38:
Op de onderkant:
Blue Delft’s
Exclusively made
For KLM by
BOLS
Roayl Distilleries
Holland
Nummer en jaartal gestanst
Op de achterkant:
Nummer
BOLS
KLM
Uitgegeven alleen in 2002 en in totaal maximaal 84 nummers
Variant 38A
Onderkant zie 38
achterkant zie 38 maar met sticker
empty due to Customs regulations on this route
Maximaal 84 nummers uitgegeven
Variant 39:
Op de onderkant:
Blue Delft’s
Exclusively made
For KLM by
BOLS
Distilleries
Holland
Nummer en jaartal gestanst
Op de achterkant
Nummer
BOLS
KLM met kroon
Alleen uitgegeven in 2002 en 2003 en in totaal maximaal 83 nummers
Variant 39A:
Onderkant zie 39
Achterkant idem als 39 en met sticker:
empty due to Customs regulations on this route
Maximaal 83 nummers uitgegeven
Variant 39B
Onderkant zie 39 plus is er een heel klein stickertje op geplakt met HKDNP
Maximaal 83 nummer uitgegeven
Variant 40:
Op de onderkant:
Blue Delft’s
Exclusively made
For KLM by
BOLS
Distilleries
Holland
HKDNP
Nummer en jaartal 2003 of 2004 gestanst
Op de achterkant
Nummer
BOLS
KLM met kroon
Maximaal 85 uitgegeven
Variant 40A:
Onderkant zie 40
Achterkant idem als 40 en met sticker:
empty due to Customs regulations on this route
Maximaal 85 uitgegeven
Variant 41:
Op de onderkant:
Blue Delft’s
Exclusively made
For KLM by
BOLS
AMSTERDAM 1575
HKDNP
Nummer en jaartal gestanst
Op de achterkant:
Nummer
BOLS
AMSTERDAM 1575
KLM met kroon
Uitgegeven vanaf oktober 2004 en in totaal maximaal 95 nummers dus de laatste is van 2014
Variant 41A:
Onderkant zie 41
Achterkant idem als 41 en met sticker:
Empty due to customs regulations on this route
Maximaal 95 van uitgegeven
Variant 42:
Op de onderkant:
Blue Delft’s
Exclusively made
For KLM by
BOLS
AMSTERDAM 1575
Jaartal en nummer gestanst
Op de achterkant:
nummer
BOLS
AMSTERDAM 1575
KLM
Uitgegeven vanaf 2014 en in totaal maximaal 98 nummers, dus tot en met 2017
Variant 42A:
Onderkant als 42
Achterkant idem als 42 en met sticker:
empty due to Customs regulations on this route
Maximaal 98 van uitgegeven
Variant 43:
Blue Delft’s
Exclusively made
For KLM by
BOLS
AMSTERDAM 1575
Bols Genever 35mle
Op de achterkant:
nummer
BOLS
AMSTERDAM 1575
KLM met kroon
uitgegeven vanaf 2017 en maximaal 98 nummers
met jaartal 2018 maximaal 99 nummers
met jaartal 2019 maximaal 100 nummers
Variant 43A:
Onderkant zie 43
Achterkant idem als 43 en met sticker:
empty due to Customs regulations on this route
uitgegeven vanaf 2017 en maximaal 98 nummers
met jaartal 2018 maximaal 99 nummers
met jaartal 2019 maximaal 100 nummers
met jaartal 2020 maximaal 101 nummers
met jaartal 2021 maximaal 102 nummers
met jaartal 2022 maximaal 103 nummers
Hartelijk dank voor de gedetailleerde beschrijvingen, zeer behulpzaam! Ik heb van variant 37 ook een nummer 19 met 4 cijfers onder de ramen, het laatste lijkt meer op een 4 dan een 6. Zou het niet logischer zijn dat de variant met 166 de verkeerde is? En dat het bouwjaar aangegeven wordt? Ik heb ook een huisje 11 met bouwjaar 1689, al staat dat hoger aan de gevel. En nog een vraag: wat bedoel je precies als je zegt dat er maximaal 82 nummers zijn uitgegeven? Ik heb van die variant # 19 en 21 bijvoorbeeld. Bedoel je dat #1 t/m #82 bestaat van deze variant? Enig idee hoeveel van elk nummer? En de laatste vraag: wat betekent “HKDNP”? Ik kan dat nergens vinden. Nogmaals, heel erg bedankt voor alle uitleg!
Dag Carla,
Fijn dat je wat aan mijn beschrijvingen hebt.
het huisjes nummer 19 is oorspronkelijk gebouwd in 1664. Bij de misdruk ontbreekt de 4.
het jaartal 1689 op huisje nummer 11 is correct. Zo zag het er uit in 1689. Tien jaar eerder werd het in gebruik genomen als proeflokaal door Wijnnand Fockink maar toen zag het er anders uit. Het is inderdaad bekend met 1789 op twee verschillende plaatsen.
Als ik schrijf dat er 82 zijn uitgegeven dan kan dat van 1-82 zijn maar er zijn ook andere reeksen bekend.
Als voorbeeld serie 19: daar is van bekend dat de nummers 6,7, 9-20 en nummer 26 zijn uitgegeven. Geen idee waarom de ontbrekende nummers er niet zijn. Hoe hoger de varianten hoe meer er zijn uitgegeven.
HKDNP = HONG KONG DUTY NOT PAID (geen belasting betaald)
Als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel.
hartelijke groeten
Elly
Kleine correctie: Ik heb #19 van de variant 31, met de vier cijfers onder aan de gevel.