KLM heeft naast de meer bekende huisjes en specials ook diverse andere cadeautjes uitgereikt. Dat kan aan passagiers, personeel of aan een specifiek persoon zijn. De wandborden die ik heb kunnen vinden worden hieronder vermeld. Aanvullingen met foto’s zijn welkom. Ook de tegels als special uitgegeven zijn hieronder opgenomen.

 

Sint Nicolaas – groot. Op de onderkant staat: KLM wishes you lots of fun on Saint Nicholas, December 6th, a festive occasion for young and old in Holland

Sint Nicolaas – klein. Tekst idem als op groter bord.

Christmas greetings – groot. Op de onderkant  staat: Christmas Greetings KLM Royal Dutch Airlines

Christmas greetings – klein. Tekst idem als op groter bord.

Datum onbekend
KLM’s Royal super Constellation
FIRST ACROSS THE ATLANTIC

 

Herinneringstegel gemaakt in 1924 ter herinnering aan de 1e intercontinentale vlucht tussen Amsterdam en Batavia op 1 oktober. Het jaar 1597 heeft een zeilschip voor het eerst Indonesië aangedaan en 1871 was dat een stoomschip

Het volgende is gemaakt in 1925 en is groter dan het vorige bord, al kun je dat op de foto niet zien. Ter viering van de eerste vlucht tussen Amsterdam en Batavia op 1 oktober 1925. Het jaar 1597 heeft een zeilschip voor het eerst Indonesië aangedaan en 1871 was dat een stoomschip

Kerstvlucht 1933 met de Pelikaan van Amsterdam naar Batavia (Djakarta). Versnelde Kerstvlucht Amsterdam – Batavia in 4 etmalen, 4 uur en 40 minuten

en de retourvlucht. Oud- Nieuwjaarsvlucht 1933/1934. Versnelde Nieuwjaarsvlucht Batavia – Amsterdam in 4 etmalen, 4 uur en 33 minuten

1934 Ter gedachtenis aan de vlucht van Amsterdam-Batavia en terug met de Pelikaan. Mijn kertgroet bracht ik aan d’oosterstranden, ‘k vloog daarvoor honderd uur. Mijn nieuwjaarswensch aan d’Lage landen vroeg ’n reis van korter duur.

Oktober 1934 Als aandenken voor de race van Londen – Melbourne. Het “Safety first” der K.L.M de UIver nooit vergat, op hem dus gaat, trots de komeet, elk Nederlander prat

Oktober 1934. Herdenkingsbord voor de race London – Melbourne

 

october 1934
Ter herinnering aan de grootsche prestatie vd Uiver – London – Melbourne 19877 km in 90 uur en 17 min .

Datum en reden van uitgifte onbekend. Foto’s van Bart Marks.

Onderkant is 16 cm breed, bovenkant 17,5 cm, hoogte 12,5 cm en dikte 6 mm.

1946 Eerste vlucht Amsterdam – New York.

Deze herinneringstegel is een zogeheten cloisonné-tegel, gemaakt ik Delft. Cloissonné refereert aan een bepaalde emailleertechniek waar dit aan doet denken.

 

1946. Viering van de eerste vlucht naar New York met een DC4. In gebruik tussen 1946 en 1958

1949. Viering 30 jarig jubileum KLM. Op de onderkant K.L.M. Royal Dutch Airlines 1919 – 7 Oct.1949

1 augustus 1953.  Eerste vlucht van de DC6-A Liftmaster. Inaugural Flight DC-6A Liftmaster – KLM Royal Dutch Airlines

1953. In gebruik name van de Super Constellation. KLM’s Royal Super Consellation first across the Arlantic

4,5 en 6 november 1959
12th National Public Relations Conference

 

25 oktober 1966. Eerste vlucht Amsterdam – Zurich. Tegel is tijdens deze vlucht uitgereikt aan L.M. Kovac, bekende Hongaarse schaakspeler

 

1966 in ingebruikname Regina DC9

 

11 januari 1967. Eerste vlucht Birmingham – Amsterdam. Tegel is tijdens de vlucht uitgereikt aan D. Cole

 

 

11 april 1967. eerste vlucht Amsterdam – Boekarest. Tegel is tijdens de vlucht uitgereikt aan W. Superko

24 augustus 1968. Uitgegeven ter gelegenheid van de Inaugural Nightlanding in Monastir by KLM DC-9 (PH-DNB). Bord is ontworpen door de KLM-medewerker Hans Setjo.

Foto’s ter beschikking gesteld door Jan Klomp.

1977. Uitgegeven ter gelegenheid van 20 jaar service tussen Houston en Amsterdam

B747 boven Schiphol

A310 boven de Deltawerken

29 april 1979. 1e vlucht Los Angeles – Amsterdam

 

1981 Nederlands Postduiven Orgaan. Tokio – Olympiade

 

1982 – ter nagedachtenis aan 25 jaar diensten Houston – Amsterdam

 

 

December 1983.

Deze tegel werd speciaal ontworpen voor KLM Cargo Nederland door Tichelaars Koninklijke Makkumer Aardewerk- en Tegelfabriek B.V. uit Makkum

Het afgebeelde vliegtuig is een Fokker F II. Bord is uitgegeven door KLM Cargo december 1983.

1982 Pensioenfonds bestond 25 jaar

1934 – 1984

LONDON – UIVER – MELBOURNE

Bonne Pijpstra – Jan Plesman – Fred Schouten – Ton Degenaars

8-19 februari 1984. Winter Olympic Games Sarajevo

 

December 1984.

Deze tegel werd speciaal ontworpen voor KLM Cargo Nederland door Tichelaars Koninklijke Makkumer Aardewerk- en Tegelfabriek B.V. uit Makkum

Het afgebeelde vliegtuig is een Carley Jumbo 1931. Bord is uitgegeven door KLM Cargo december 1984

 

2 april 1985. Eerste vlucht Taipei – Athene

1986 Royal Agents Award. The reliable airline

1957-1988 Viering van 31 jaar vluchten van Amsterdam naar Houston

 

4 juli 1990. Eerste retourvlucht Amsterdam – Dresden

1992 Österreich

 

30 oktober 1994. eerste vlucht Amsterdam – Dhaka

16 november 1996. Dutch American Heritage Day – 50 jaar vluchten Amsterdam-New York

 

2 januari 2001. Eerste non-stop vlucht Amsterdam – Miami en terug

1 april 2001. Eerste vlucht Miami – Amsterdam15 augustus 2002. Eerste vlucht Amsterdam – Abuja

Uitgereikt bij speciale gelegenheden

Tijdens diverse gelegenheden werden er tegeltjes afgegeven met afbeeldingen van vliegtuigen die door KLM zijn gebruikt.

Zoals de Lockheed Constellation een viermotorig propellervliegtuig. Hiervan zijn 2 types de L049 en de L749. In gebruik van 1946-1966.

ConstellationSuper Constellation

Fokker F-VII is een door het Nederlandse bedrijf Fokker gebouwd vliegtuig uit de jaren 10 van de vorige eeuw. Het ontwerp van de F.II is gebouwd door ingenieur Reinhold Platz en betreft het eerste passagiersvliegtuig uit de Fokker-fabrieken. Het prototype is gebouwd in Duitsland waar de eerste proefvlucht plaatsvond in oktober 1919. Niet veel later werd de productie verplaatst naar het Zeeuwse Veere. In gebruik van 1920 tot 1924.

Fokker F-VIII is een door het Nederlandse bedrijf Fokker gebouwd vliegtuig uit de jaren twintig in de 20e eeuw. De F-III is als doorontwikkeling van de Fokker F-II gebouwd onder andere op verzoek van KLM directeur Albert Plesman Het ontwerp werd voor het eerst getoond in oktober 1920.In gebruik van 1927 tot 1940.

Boeing 747. De eerste bestelling werd op 19 december 1968 door de KLM geplaatst. De roll-out van dit type was op 10 september 1970. De eerste vlucht op 11 oktober 1970. Er zijn zes Boeing 747 types. In gebruik van 1971 tot heden.

De Vickers Viscount was het eerste turboprop aangedreven verkeersvliegtuig uit de geschiedenis, gebouwd in de jaren 40 en de jaren 50 van de 20e eeuw. Na de eerste Viscount-proefvluchten in 1948 heeft de Britse vliegtuigenfabriek Vickers-Armstrongs tussen 1953 en 1963 in totaal 445 exemplaren gebouwd. Dat maakte de machine op dat moment het meest succesvolle naoorlogse vliegtuig. Ook de KLM heeft met in totaal 9 Viscounts gevlogen, alle van het verlengde -800 type. De eerste met registratie PH-VIA werd afgeleverd op 6 juni 1957. In gebruik van 1957 tot 1966.

De Havilland DH-16 is een Britse dubbeldekker uit het eind van de, jaren 10 van de 20e eeuw, gebouwd door vliegtuigfabrikant Airco. Het vliegtuig is ontworpen onder leiding van de Brit Geoffrey de Havilland. Ín de DH-16 zit de piloot in een open cockpit, onder de bovenste vleugel. In de kleine cabine onder het cockpitgedeelte konden maximaal vier passagiers.

In het eerste jaar van het bestaan van de KLM leasede de maatschappij in totaal 4 DH-16’s inclusief vliegers van AT&T. Het toestel met registratie G-EALU vloog tussen Schiphol en Londen en verzorgde zo de eerste lijnvlucht van de KLM. Eén van de De Havilland-toestellen moest vrijwel meteen worden afgeschreven. Binnen een jaar kocht KLM eigen vliegtuigen aan van het Nederlandse Fokker en zo werd het contract met AT&T opgezegd. In de verdere geschiedenis van KLM is nooit meer met een De Havilland-toestel gevlogen. In gebruik tussen 1920 en 1924.

Fokker F-VIII is een door het Nederlandse bedrijf Fokker gebouwd vliegtuig uit de jaren twintig in de 20e eeuw. De F-III is als doorontwikkeling van de Fokker F-II gebouwd onder andere op verzoek van KLM directeur Albert Plesman Het ontwerp werd voor het eerst getoond in oktober 1920.In gebruik van 1927 tot 1940. (hierboven ook een tegel van maar andere uitgave).

De McDonnell Douglas DC-9 (in eerste instantie bekend als de Douglas DC-9) behoort tot de familie van tweemotorige narrow-body commerciële vliegtuigen. Het type zag het levenslicht in 1965 en was vervolgens in vele verschillende vormen een opvolger van verschillende oudere types. De DC-9-familie is nog tot 2006 in productie gebleven.McDonnell Douglas fuseerden in 1997 en sindsdien staat het toestel ook bekend als de Boeing 717. De DC-9 is 41 jaar lang geproduceerd. De reputatie van de DC-9 als een betrouwbaar en efficiënt vliegtuig leverde veel klanten op in de jaren 90. Met een totale productie van meer dan 2400 toestellen is de DC-9 een van de succesvolste commerciële turbofanvliegtuigen ooit gemaakt. Hij is dan ook derde na de Boeing 737 (meer dan 8000) en de Airbus A320 (meer dan 3000). In gebruik van 1966 – 1989.

In Nederland vlogen de KLM en Martinair met de Airbus A310. De KLM ontving in 1983, 1984 en 1985 tien A310-200 toestellen. Martinair ontving in diezelfde periode twee toestellen, waaronder het enige exemplaar dat als combi is gebouwd. Vanwege een arbeidsconflict over het verdwijnen van boordwerktuigkundigen kon de KLM er eerst enige tijd niet mee vliegen. In 1966-1967, toen veel vracht in Europa voortaan met vrachtauto’s werd vervoerd in plaats van in vliegtuigen, verving de KLM de Airbussen door Boeing 767-300’s, die vanwege het grotere vliegbereik ook breder inzetbaar waren. De KLM en Martinair toestellen kwamen na ombouw tot vrachtvliegtuig in dienst bij het Amerikaanse koeriersbedrijf Federal. In gebruik van 1983 – 1997.

De Douglas DC-2 was een tweemotorig aluminium vliegtuig voor 14 passagiers, gebouwd door de Douglas Aircraft Company Douglas, dat in 1934 in productie werd genomen. In dat jaar werd de reputatie van de DC-2 internationaal gevestigd doordat de Uiver van de KLM een spectaculaire wedstrijdvlucht van Londen naar Australië maakte als deelnemer aan de Melbourne race. Er zijn in totaal 193 toestellen van dit model gebouwd. Door de komst van de zeer succesvolle opvolger Douglas FC-3 de rol van de DC-2 relatief beperkt gebleven. In gebruik van 1934-1946.

Team Kamp K.P.V.N. 1982 waarschijnlijk uitgereikt aan de deelnemers

2019 Uitgegeven ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan

22 November 2019. Tijdens het 38e Peter Stuyvesant Bal in New York is onderstaand bord uitgereikt ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van de KLM, de oudste luchtvaartmaatschappij ter wereld. De tekst: The Air Ocean Unites all Peoples, is 100 jaar geleden uitgesproken door Albert Plesman en dit is nog steeds van toepassing.
Tijdens het proces is er iets mis gegaan en op de achterkant van het bord staat:
8e Peter Stuyvesant Ball.
New York
22 november 2019
NAF

De drie ontbreekt. Royal Delft heeft aangeboden om dit te herstellen. Er zullen waarschijnlijk met 8e en 38e in omloop zijn. Er zijn twee borden met een middellijn van 35 cm en twee borden met een middellijn van 25 cm uitgereikt.

Author

Van jongs af aan heeft reizen me gefascineerd. Was toen niet in de gelegenheid om dat te verwezenlijken maar haal nu dubbel en dwars de achterstand in. Geniet met volle teugen van al die mooie plekken op deze wereld en niet te vergeten van de veelzijdigheid van zijn bewoners. Probeer zoveel mogelijk uit het leven te halen want de eeuwigheid is me nooit beloofd.

1 comment

  1. Hallo Elly, mijn moeder was in Indonesie geboren. Ik zag het KLM bord van de Versnelde Kerstvlucht 1933. Mijn moeder gaf de bloemen aan de Kaptein van het vliegtuig toe hij lande terplaatse. Ik heb het bord hier in Zuid Afrika nadat mijn nichtje het opstuurde dit jaar naar mij toe omdat mijn moeder het had ontvangen. Het bord heeft een nr 114. Nog een heel gaaf exemplaar. Ik hoorde net deze week dat KLM is hun 100 jarig Jubileum aan het vieren met speciale aanbiedingen naar Amsterdam.
    Zo leuk om het terug te vinden. Jullie hebben waarschijnlijk de foto van mijn moeder bij de ontvangst. Mijn grootvader Jan de Groot was een Kaptein op zee. Daarom denk ik dat mijn moeder was gekozen. Elisabeth of “Liesje” de Groot.
    Will binnenkort naar Amsterdam vliegen met mijn zoon. ….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *