Er zijn diverse boeken uitgegeven over het wel en wee van de KLM maar ook over de verzamelobjecten.

De meest bekende zijn te koop via Kingdom by the Sea en geschreven door Mark Zegeling.

 

1988 Koninklijke Luchtvaart Maatschappij – De geschiedenis van een vervoermaatschappij

KLM Constellations In het kielzog van Abel Tasman

De lange geschiedenis van de KLM als een van de oudste luchtvaartmaatschappijen ter wereld, kent vele hoogtepunten. De eerste vlucht naar Indië in 1924 met de H-NACC, de snelle postvlucht van de ‘Pelikaan’ in 1933, de overwinning van de ‘Uiver’ in de Melbourne-race en de vlucht van de ‘Snip’ over de Atlantische Oceaan, beide in 1934, waren gebeurtenissen die nationaal werden mee beleefd. Er zijn echter ook hoogtepunten in de KLM geschiedenis geweest die, minstens zo spectaculair, tot nu toe veel minder aandacht hebben gekregen. De Mauritius-vluchten zijn daarvan een voorbeeld.
Deze vluchten zijn nu met behulp van de archieven van de KLM en van het Ministerie van Buitenlandse Zaken voor het eerst gedetailleerd bestudeerd en in dit boek in kaart gebracht. Daarbij kwamen ook geheime KLM vluchten door het verboden luchtruim van India aan het licht. Ervaringen van bemanningsleden en passagiers geven een beeld van de spanningen waaraan beiden waren blootgesteld op de lange en gevaarlijke Mauritius-route.

 

1989 – De Wereld van KLM in 24 uur.

Ter gelegenheid van haar 70-jarig bestaan heeft de KLM directie aan 70 fotografen opdracht gegeven om gedurende één etmaal de werkzaamheden van de KLM te volgen en in beeld te brengen. Op 21 juni 1989 werd de KLM in al zijn facetten over de gehele wereld gefotografeerd. Dat heeft geresulteerd in een luxueus kijkboek met weinig tekst maar prachtige, veelal gekleurde foto’s, waardoor een goed beeld van dit dynamische bedrijf wordt gegeven. De nadruk valt op het bedrijfsmatige. Uitgevoerd in KLM-blauw.
(Biblion recensie, J.J. Oost.)
Foto’s ter beschikking gesteld door Mariëtte en Cor Winkel.

1990 – KLM vliegtuigen

Op 17 mei 1920 werd de eerste KLM-vlucht uitgevoerd. Op die dag landde een in Engeland gecharterde De Havilland DH-9 met een vlieger, twee passagiers en een pakje Engelse kranten aan boord op Schiphol. Het was de eerste vlucht op een lijn die nog altijd door dezelfde maatschappij wordt gevlogen.
Wij zijn nu zeventig jaar verder. Dagelijks vertrekken er tientallen KLM-vliegtuigen van Schiphol naar alle hoeken van de aarde. De grootste daarvan, de machtige Boeing-747’s, vervoeren meer dan 300 passagiers. Het drassige weilandje van 1920 is nu een grote luchtvaartstad geworden waar het leven nooit stilstaat. In zeventig jaar tijd is de open tweedekker uit 1920 geëvolueerd tot het gerieflijke lijnvliegtuig van vandaag. Dat is een lange ontwikkeling geweest via een hele serie vliegtuigen die telkens weer groter, beter en sneller waren dan hun voorgangers. Alles bij elkaar een indrukwekkend aantal.
In dit boek zijn al deze vliegtuigtypen bij elkaar gebracht, historisch gerangschikt naar jaar van indienststelling, zowel van de KLM zelf als van haar dochterondernemingen. Niet alleen is van elk vliegtuigtype een beschrijving opgenomen, het boek bevat tevens een overzicht van alle door de KLM gebruikte toestellen en wat ervan geworden is.
Voor het eerst wordt nu een volledig beeld gegeven van alle KLM- vliegtuigen van toen en nu, hoe zij telkens door kleine of grote verbeteringen het gerief van het reizen door de lucht een stap verder brachten, tot het niveau dat wij vandaag de dag gewend zijn. Van twee tot driehonderd passagiers, van 1.800 tot 300.000 kg, van 180 tot 950 kilometer per uur. Een indringend beeld van zeventig jaar vliegtuig-ontwikkeling.

 

1992 – De wereld van KLM in 1992

1994 beschikbaar gesteld door Letty van der Klugt-Ebes

 

1994 KLM in beeld. 75 jaar vormgeving en promotie

1995 – Dutch life in miniature met tekst van Ken Wilkie. In totaal worden de nummers 1-75, m.u.v. 15 en 17, beschreven.

1997 – De wereld van KLM in 1997

2009 Stewardess van Amsterdam tot Zanzibar

De souk in Doha bij 43 graden Celsius. Een James Bond tafereel in L.A.. Dolfijnen op Bonaire. Corrupte kevertjes in Mexico.

De mooiste verhalen uit de meest exotische oorden

Nadat Geeri Bakker ons in Stewardess@work inwijdde in het enerverende leven als stewardess worden we in Stewardess van Addis Abeba tot Zanzibar deelgenoot van bizarre, spannende of ontroerende belevenissen op locatie, ergens in Afrika, Amerika, Australie, Azie of Zuid-Amerika.

Geeri Bakker verstaat als geen ander de kunst de lezer op lichtvoetige wijze mee te nemen in het verhaal. Van haar vorige boek, Stewardess@work zijn inmiddels 6.500 exemplaren verkocht!

 

2010 – House no. 90. Met op de cover een afbeelding, van gummiachtig plastic, van nummer 90. De leesbandjes zijn in blauw en oranje.

2010 Boeing 787 – Dreamliner. De droom die uitkwam.

Zelden zijn van een nieuw verkeersvliegtuig zoveel toestellen besteld als van de Boeing 787 Dreamliner. Het tweemotorige toestel werd eind 2010 gecertificeerd waarmee de weg open lag voor serieproductie en voor de levering van de eerste vliegtuigen. Een deel van die toestellen is bestemd voor ‘launch customer’ All Nippon Airways (ANA) die sinds 26 april 2004 gefaseerd 55 Dreamliners bestelde. Maar niet alleen ANA wachtte met smart op de komst van het nieuwe toestel. Dat doen ook tientallen andere luchtvaartmaatschappijen die gezamenlijk meer dan 860 Dreamliners bestelden. In de aanloop naar die certificatie voerde Boeing een agressief testprogramma uit. De fabrikant moest ook wel, want de eerste vlucht met het prototype op 15 december 2009 vond twee jaar later dan gepland plaats. In de loop van 2010 werden nog vijf andere testvliegtuigen aan de vloot toegevoegd. Met dat zestal werd tijdens het certificatieproces uiteindelijk 3.700 uur gevlogen. Ook op de grond is dan al het nodige statische testwerk verricht: 3.100 uur. In dit boek worden de ontwikkelingen rond de 787 Dreamliner op de voet gevolgd vanaf de aankondiging van de komst van de 7E7 op 29 januari 2003 via de naamsverandering in Dreamliner tot de aflevering van het eerste toestel aan ANA. Talloze foto’s brengen het gigantisch complexe productieproces in beeld. Want de onderdelen moeten van over de hele wereld worden aangevoerd naar de twee fabrieken waar Boeing de Dreamliner gaat bouwen. Om dat transport soepel te laten verlopen, liet Boeing zelfs een drietal viermotorige 747-400’s ombouwen tot zogeheten Dreamlifter om grote rompdelen van de te kunnen vervoeren. Ook wordt de lezer een uitgebreide blik gegund in de cockpit en de cabinevarianten die zijn ontwikkeld. Daarnaast wordt ingegaan op de nieuwe motoren die voor het toestel zijn ontwikkeld: de Trent 1000 van Rolls-Royce en de GEnx van concurrent General Electric.

1 juli 2011

Op 7 oktober 1919 richten acht zakenlieden de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij op. Koningin Wilhelmina verleent bij oprichting de maatschappij het predicaat “Koninklijk’. De oudste luchtvaartmaatschappij van de wereld kent een rijke historie. De KLM, Schiphol, Albert Plesman en de Uiver worden begrippen die onlosmakend met elkaar zijn verbonden.

KLM is een voorbeeld van Hollands trots. De vele gebeurtenissen rondom de maatschappij maken KLM tot wat ze nu is. Van de eerste vluchten over land en over zee, de overwinning van de Uiver in een race van Londen naar Melbourne, de introductie van de business class tot en met de overname door Air France en nog veel meer. Het zijn allemaal memorabele momenten uit de Nederlandse geschiedenis.

Ter ere van het 90 jarige bestaan zijn de hoogtepunten uit de geschiedenis van de KLM bijeenbracht op deze 5 DVD-box met een speelduur van maar liefst 9 uur. Met unieke beelden uit diverse archieven waaronder die van KLM zelf.

2013 – Uitgevlogen

De mensheid is vanouds in de ban van het vliegen. Het idee dat een mens als een vogel los van de aarde op hoge snelheid boven de wolken van de ene plek naar de andere kan gaan, fascineert veel mensen. In het begin van de twintigste eeuw, slaagden fameuze pioniers als de Amerikaanse gebroeders Wright en de Fransman Louis Blériot erin hun ‘kisten’ enige tijd in de lucht te houden. Vervolgens stroomt het publiek in steeds grotere getale samen om de stunts te bewonderen. De luchtvaart van onze dagen heeft die pionierstijd allang achter zich gelaten. Vliegtuigen zijn nu technologisch hoogontwikkelde en veel veiliger vervoermiddelen geworden die enorme massa’s mensen naar alle hoeken van de aarde vervoeren. Vliegen is net als fietsen, autorijden of het reizen met de trein gewoon een van de mogelijkheden van transport geworden. Maar toch is die oude glans van avontuur en luchtvaartromantiek zeker niet helemaal verdwenen. Dat geldt ook voor de beroepen in de luchtvaart, zoals die van piloot maar ook van stewardess en ander cabinepersoneel. In dit boek geeft Dineke Uildriks haar eigen ervaringen als stewardess weer en daarnaast die van vele anderen die in de lucht hun brood hebben verdiend. Het zijn smakelijke, informatieve verhalen, waarin het plezier en het avontuur overheersen.

 

 

2013 – Sterke Verhalen voor bij de borrel

In ‘Sterke Verhalen voor bij de borrel’ geeft auteur Mark Zegeling de lezer een kijkje achter de gevels van de monumenten die model hebben gestaan voor de KLM-huisjes. De titel verwijst naar de inhoud van miniaturen, sterke drank: jenever van Bols. In de inleiding wordt de geschiedenis achter de miniaturen beschreven en het productieproces. Het boek heeft uitklapbare flappen met een verklarende bouwkundige begrippenlijst. De eerste druk verscheen in mei 2013, gevolgd door een tweede druk in oktober 2013 (tot en met KLM-huisje #94) die gelanceerd werd in het Witte Huys (nr. 69) op de Keizersgracht in Amsterdam, in aanwezigheid van een aantal bewoners van de KLM-huisjes (waaronder baron en barones van Pallandt, de bewoners van nr. 26, het voormalige woonhuis van Mata Hari in Den Haag). Tot 2015 zijn meerdere drukken van deze titel gevolgd, met een totale oplage van 17.500 exemplaren. Naar aanleiding van het succes van deze uitgave organiseerde het Nationaal Jenever Museum in Schiedam een tentoonstelling ’Sterke verhalen voor bij de borrel’, gebaseerd op het gelijknamige boek van Mark Zegeling.

 

2013 Ready for take-off

Stewardess worden: wie droomt er niet van? De wereld zien op kosten van de luchtvaartmaatschappij, liggen aan prachtige stranden en shoppen in wereldsteden. Het is een baan vol afwisseling, uitdaging en carrièremogelijkheden. Wat houdt het werk precies in? Wat zijn de voor- en nadelen van het beroep? Welke opleiding heb je ervoor nodig? Dit en veel meer lees je in dit boek.

2014 Kijk daar loopt een stewardess

” Bijna iedereen in de zaal zit te kuchen en te schuifelen. Dat komt waarschijnlijk doordat de blonde vrouw voortdurend achter hen heen en weer blijft lopen. Halverwege de test wordt ze door een onberispelijk geklede man en een al even onberispelijk gekapte vrouw de zaal uitgeroepen. In een klein kamertje vragen ze haar het hemd van het lijf…” Een jonge vrouw gaat na haar studie naar het buitenland. Als ze twee jaar later thuiskomt is haar vertrouwde omgeving totaal veranderd. Om de teleurstelling en eenzaamheid te ontvluchten solliciteert ze bij een Nederlandse Luchtvaartmaatschappij. Lukt het haar zich staande te houden in de turbulente wereld van de luchtvaart en kan ze daar haar gevoel van eenzaamheid overwinnen? In deze fictieve roman vertelt de schrijfster boeiend en inlevend over het avontuurlijke, grillige en dualistische bestaan dat het leven van een Cabin Attendant kenmerkt. Caroline Nelissen is 35 jaar in dienst geweest bij een Nederlandse luchtvaartmaatschappij. Ze schreef eerder een boek over internetdaten.

2016 Glamour en glory van een stewardess@work

Belevenissen en ervaringen van een stewardess die zicht geven op het leven van een stewardess@work.

‘Een hordeloop over uitgehangen benen van mensen die al te lang opgesloten hebben gezeten. Discuswerpen met plateau’s en een eindspurt snelwandelen om te controleren of iedereen vast zit. Nahijgend op mijn stoel, onder de volle aandacht van mij aanstarende passagiers mijn zweetdruppels wegvegend, geniet ik na van deze wedloop tegen de tijd. Als de passagiers zijn uitgestapt overzien we het slagveld met de arena vol lege glazen, halfvolle plateaus onder stoelen, kinderzwemvestjes, vergeten speelgoed en een knuffel. Die brengen we na. Op een holletje.’ Afrikaanse avonturen, bomvolle beautycases en coole crewborrels. Het ABC van een stewardess. Koffers vol verhalen over liefde, vriendschap, het werk en de passagier openen zich. Evenals de containers, trolleys, hotelkamers en vliegtuigdeuren. Stap voor even in het bijzondere leven vol Glamour en glory van een stewardess@work. Geeri Bakker is naast assistent purser onder andere columnist en auteur van de kinderboekenserie Mette meets the world. www.mettemeetstheworld.nl Volg deze stewardess op Facebook stewardess

2017 Piloot – De naakte waarheid; gedurfde verhalen uit de cockpit

In tegenstelling tot de militaire luchtvaart is er nog geen boek verschenen dat op openhartige wijze het leven van een gemiddelde verkeersvlieger beschrijft tijdens de drie decennia van net na de oorlog tot half jaren tachtig. Dit is de opmerkelijke periode van de overgang van propeller- naar straalmachines. Siem Nieuwenhuijse heeft deze periode uit eigen beleving beschreven en heeft daarbij de romantiek en de erotiek niet geschuwd. Een uniek kijkje in de cockpit en het soms sensationele tijdverdrijf in exotische oorden!

15 september 2014

‘Little Kingdom by the Sea, Secrets of the KLM Houses Revealed’
 
De Engelse vertaling van ’Sterke Verhalen’ verscheen onder de titel ‘Little Kingdom by the Sea, Secrets of the KLM Houses Revealed’ op 15 september 2014. Het boek werd gepresenteerd in Museum van Loon (KLM-huisje 83), het eerste exemplaar werd in ontvangst genomen door Martine van Loon-Labouchere, grootmeesteres van de koning.  Een tweede druk volgde in oktober 2014 (tot en met KLM-huisje 95). Van beide uitgaven zijn in totaal 15.000 exemplaren gemaakt. Het boek kwam in 2015 ook beschikbaar voor de buitenlandse markt en kon sindsdien ook onder andere in boekhandels in Noord-Amerika worden besteld. Naar aanleiding van de internationale lancering maakte auteur Mark Zegeling in april en mei 2015 een promotietournee door Amerika en Canada, waarbij hij in 17 steden lezingen gaf over Nederlands erfgoed aan de hand van de huisjes van KLM.

23 april 2015. Geschiedenis van de KLM

De Koninklijke Luchtvaart Maatschappij is een bedrijf waar Nederland trots op is. De oprichting dateert uit 1919 en daarmee is KLM de oudste luchtvaartmaatschappij ter wereld. In de voorbije decennia heeft de vloot van KLM een bijzondere betekenis gehad voor ons land. Bijvoorbeeld door de avonturen van vliegtuig de Uiver in 1934 en door de groei van KLM onder directeur Albert Plesman. Schiphol zou nooit zijn geworden wat het nu is zonder KLM en misschien geldt dat wel voor de gehele internationale luchtvaart. Deze dvd-box bevat alle glorieuze momenten uit het verleden plus de recente ontwikkelingen rondom KLM. Geniet van drie dvd’s met uniek beeldmateriaal van de mooiste vliegtuigen die ooit onder Nederlandse vlag hebben gevlogen.

Oktober 2015
‘Little Kingdom by the Sea, a celebration of Dutch cultural heritage’ (2015, 2016, 2017, 2018)
 
In oktober 2015 verscheen een compleet herziene uitgave van ‘Little Kingdom by the Sea’ (tot en met huisje 96), met op de uitklappagina’s een kaart van Nederland met de locatie van de monumenten die model hebben gestaan voor de KLM-huisjes, aangevuld met gedetailleerde plattegronden van Amsterdam, Leiden en Delft, en een overzicht van de oudste proeflokalen van Amsterdam. Van ‘Little Kingdom by the Sea, a celebration of cultural heritage’ is sindsdien elk jaar een nieuwe uitgave verschenen, telkens aangevuld en uitgebreid met nieuwe verhalen en foto’s. De herdruk die in oktober 2018 verscheen (tot en met KLM-huisje 99) is voorzien van een viertal gratis audio-tours (in het Nederlands, Engels en Chinees), die beluisterd kunnen worden na het scannen van een QR-code. Aan de hand van de audio-tours kan de luisteraar diverse wandelingen door Amsterdam maken langs de echte KLM-huisjes, aan de hand van de thema’s ‘Architectuur’, ‘De aanleg van de grachtengordel’, ‘Helden, hippies en hoeren’ en ‘Historische kroegentocht’. Van Little Kingdom by the Sea zijn sinds de uitgave van 2015 25.000 exemplaren verschenen.

 

Oktober 2015

‘Kingdom by the Sea, a celebration of Dutch cultural heritage (2015)
 

Naar aanleiding van het succes van ‘Little Kingdom by the Sea’ verscheen in oktober 2015 ook een luxe uitgave op groot formaat. Hierin staan alle KLM-huisjes tot en met nr. 95. Het boek is rijk geïllustreerd met zo’n 1.800 foto’s. De oplage van het koffietafelboek was 2.500 exemplaren. Tegelijk met deze uitgave verscheen in 2015 ook een Limited Edition van slechts 250 exemplaren, met een cover van echt porselein. De flinterdunne, genummerde tegel is door kunstenaars van het Europees Keramisch Werkcentrum in Oisterwijk op ambachtelijke manier gemaakt met behulp van de modernste technieken. De afbeelding is geïnspireerd op een tegeltableau uit restaurant De Vijf Vlieghen in Amsterdam (KLM-huisje 2) van stadhouder Prins Johan Willem Friso te paard. De porselein tegel ligt als een kunstwerk verzonken in de kaft van het boek. De Limited Edition is voorzien van een certificaat van echtheid van het EKWC en wordt geleverd in een luxe witte geschenkdoos. Zowel het koffietafelboek als de Limited Edition uit 2015 zijn beiden uitverkocht.

Koffietafelboek

Oktober 2016

’Sterke Verhalen, een monumentaal eerbetoon aan Nederland (2016)
 

In oktober 2016 verscheen ’Sterke Verhalen’ in een compleet herziene vormgeving in een gewone uitvoering (oplage 5.000 exemplaren) en een Nederlandstalige Limited Edition (oplage 500 exemplaren). ’Sterke Verhalen, een monumentaal eerbetoon aan Nederland’ biedt een overzicht van alle KLM-huisjes tot en met nr. 97. In de aanleiding van het boek staat de geschiedenis van Delfts blauw  beschreven; van de uitvinding en de ontwikkeling van Chinees porselein tot en met de Delftse imitatie in aardewerk (faience) in de 17e eeuw. Achterin het luxe koffietafelboek staat een verhaal over de waarde van de collector’s items uit de KLM-serie. De kaft van de Limited Edition is gemaakt door Royal Delft/De Porceleyne Fles. Het koffietafelboek gaat vergezeld van een certificaat van echtheid en is verpakt in een luxe geschenkdoos. De porselein kaft is geïnspireerd op het tegeltableau ’s Lands Schip De Rotterdam en de haringvloot’ (ca. 1700), uit het Rijksmuseum in Amsterdam. Met de keuze voor dit thema werd een eerbetoon gebracht aan de maritieme geschiedenis van Rotterdam, in lijn met KLM-huisje 96: Hotel New York op de Kop van Zuid (het voormalige hoofdkantoor van de Holland-America Lijn).

 

2017 – Sterke Verhalen (achter de gevels van de KLM-huisjes) door Mark Zegeling

 

 

Little Kingdom by the sea a walking guide through history. E-book by Mark Zegeling

2018 Schiphol.

Schiphol, het kloppend hart van de Nederlandse luchtvaart en een stad op zich. De redacteuren en fotografen van Up in the Sky vliegen uit vanaf de redactie op Schiphol-Oost, pal naast het platform voor general aviation. Up in the Sky is erbij wanneer een bijzonder toestel landt, of dat nu een heel nieuw type is of eentje met een nieuw interieur. Ze staan vooraan als twee Chinese reuzenpanda’s vanuit een Boeing 747 voor het eerst poot op Nederlandse bodem zetten. En ze mogen ook rondkijken in de zenuwcentra van Schiphol; bij de luchtverkeersleiding en het operations control center van KLM. Dat leverde zo’n mooie verzameling aan foto’s op, dat het tijd werd deze te bundelen in een boek.

 

2018 – Little Kingdom by the sea door Mark Zegelingoktober 2018

‘Kingdom by the Sea, 500 years of Dutch design’ (2018)
 

In ‘Kingdom by the Sea, 500 years of Dutch design’, dat in oktober 2018 alleen in een oplage van 250 ex. is verschenen, wordt een overzicht gegeven van de ontwikkeling van de Nederlandse bouwkunst aan de hand van 99 KLM-huisjes en 10 collector’s items. De miniaturen (naar ontwerpen van onze grootste architecten, van Hendrick de Keyser, Jacob van Campen en Philips Vingboons tot H.P. Berlage en Pierre Cuypers) staan in dit koffietafelboek op volgorde van bouwjaar. Samen vormen de KLM-huisjes een tijdlijn van opeenvolgende  bouwperioden en -stijlen. Auteur Mark Zegeling schreef ter inleiding een verhaal over de geschiedenis van de Nederlandse architectuur, van het oudste monument uit het jaar 1039 in Romaanse stijl (de Valkhof-kapel in Nijmegen) en het oudste nog bestaande stenen woonhuis (een Proosdij in Deventer uit 1130) tot en met de opkomst van de Super Dutch-generatie van architecten als Rem Koolhaas, Winy Maas, Ben van Berkel en Francine Houben. De Limited Edition ‘Kingdom by the Sea, 500 years of Dutch design’ heeft een kaft van porselein, gemaakt en handbeschilderd door Royal Goedewaagen (de producent van de KLM-huisjes tussen 1964 en 1995). De afbeelding is geïnspireerd op het kunstwerk Compositie met lijnen en met kleur: III van Mondriaan uit 1937, als verbeelding van het Nederlandse landschap vanuit de lucht. De Limited Edition wordt geleverd met een certificaat van echtheid en is verpakt in een luxe zwarte geschenkdoos, met voorop het deksel een biscuit-gebakken medaillon van Royal Goedewaagen.

 

februari 2019

Luitenant-vlieger Albert Plesman en oud-opperbevelhebber van het Nederlandse leger generaal C.J. Snijders namen in 1919 samen met een aantal bankiers en scheepsmagnaten het initiatief voor een echte “start-up’: een Nederlandse luchtvaartmaatschappij. En al voor de officiële oprichting in 1919 kreeg de KLM het predicaat Koninklijk. Een unicum, dankzij de goede relatie van een van de oprichters met de jonge koningin Wilhelmina, die grote belangstelling voor de luchtvaart had. Inmiddels is de onderneming een van de grootste werkgevers van Nederland, waar nog steeds een achterkleinzoon van de oprichter gezagvoerder is.
Hoe heeft KLM zich een eeuw lang weten te handhaven in de top van de burgerluchtvaart, terwijl de concurrentie steeds feller werd? Welke mensen gaven telkens opnieuw vorm en impulsen aan de KLM? Hoe wist men het bedrijf van de Flying Dutchman tot een wereldmerk te maken?
Met KLM de wereld rond volgt de hoofdrolspelers: van Albert Plesman tot de huidige directeur Pieter Elbers. Via hun verhalen en die van piloten, stewardessen en grondpersoneel beleven we de spanning, de tegenslagen, de gevechten, de avonturen en de nooit ophoudende ambitie om de wereld te veroveren.
Ron Wunderink heeft acht van de twaalf president-directeuren van nabij meegemaakt en had inzage in vele persoonlijke archieven. Zo wist hij een fascinerende biografie te schrijven over honderd jaar KLM, van boardroom tot cockpit, die zich laat lezen als een roman.
Ron Wunderink werkte 43 jaar voor KLM, waarvan de laatste 22 jaar als senior vice-president corporate communications. Daarnaast schreef hij een serie thrillers voor de AVRO en de Franse televisie.

2019 Welcome aboard – een eeuw KLM

Ze is de oudste onder haar oorspronkelijke naam opererende luchtvaartmaatschappij ter wereld, biedt werk aan ruim 30.000 mensen en vervoert ruim 30 miljoen passagiers per jaar. In 2019 bestaat KLM honderd jaar. Een uniek jubileum in de luchtvaart. Hoe heeft de nationale trots van Nederland tien decennia vol kunnen maken? In vijf thematische hoofdstukken maakt de lezer in tekst en beeld een reis door honderd jaar Koninklijke Luchtvaart Maatschappij N.V.

2019 – 100 jaar blauw. Foto ter beschikking gesteld door Letty van der Klugt-Ebes

Author

Van jongs af aan heeft reizen me gefascineerd. Was toen niet in de gelegenheid om dat te verwezenlijken maar haal nu dubbel en dwars de achterstand in. Geniet met volle teugen van al die mooie plekken op deze wereld en niet te vergeten van de veelzijdigheid van zijn bewoners. Probeer zoveel mogelijk uit het leven te halen want de eeuwigheid is me nooit beloofd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *